604609a0967b4.png

آداب و رسوم مردم سمنان (مثل‌ها، افسانه‌ها، لطیفه‌ها، باورهای عامه، حرف و فنون سنتی)

در این کتاب، به گردآوری ادبیات عامه گرایش بیشتری به چشم می‌خورد و علت آن هم این است که در این منطقه، ادبیات جای خاصی دارد. برخی از داستان‌ها و لطیفه‌ها به گویش محلی تنظیم و آوانویسی و ترجمه شده است تا نمونه‌هایی که ارائه شده، بتواند خواننده و پژوهشگر را در آشنایی با گوشه‌های پرچرخش و متنوع این فرهنگ یاری دهد. مطالب کتاب در نوعی تقسیم‌بندی موضوعی تنظیم شده است. مباحثی که در این کتاب مطرح شده‌اند، عبارتند از: جغرافیای تاریخی و زبان، هنر و ادبیات عامه، افسانه‌ها و لطیفه‌ها، آداب و رسوم، باورهای عامیانه، فنون و حرف سنتی، کشاورزی و دامداری.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

65df4824df9c1.jpg

بلوچستان

سرزمینی که اکنون بلوچستان نام دارد به اسم «مکا» مشهور بوده که یونانی‌ها آن را «گدروزیا» نامیدند.در زمان قدیم در سرزمین بلوچستان باتلاق بسیار وجود داشت و «اراینا» در زبان سانسکریت به معنی باتلاق است و برخی معتقدند از ترکیب این دو کلمه با کلمه «مکا» کلمه‌ای پدید آمد که به مرور زمان به «مکران» تبدیل شد. واژه بلوچستان نیز از زمانی اطلاق شد که بلوچ‌ها در آن سکونت کردند. بلوچ ها یكی از اقوام اصیل و شناحته شدة ایرانی هستند ، كه به زبان بلوچی ( كه از نزدیكترین خویشاوندان زبان فارسی است ) تكلم می كند و بیشترین جمعیت آنان در سه كشور ایران ، پاكستان و افغانستان بسر می برند .بیشترین جمعیت استان سیستان و بلوچستان را بلوچها تشكیل می دهند و بافت اجتماعی آن قبیله ای و طایفه ای است. همه اقوام ایرانی با توجه به اشتراكات فرهنگی دارای خصلت های اجتماعی مشابهی هستند . اما در عین حال بخاطر تأثیر پذیری از شرایط خاص محیطی و قومی خود تفاوتهایی نیز در خصلتها، باورها و آداب و رسوم آنها مشاهده می شود كه ویژگی های خاص هر قومی را تشكیل می‌دهد .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6491c2f6e265e.jpg

قائم مقام فراهانی چهره درخشان ادب و سیاست

محمد احمدپناهی سمنانی

کتاب قائم مقام فراهانی چهره نمایان و درخشان ادب و سیاست از نمونه های خواندنی های تاریخ کتابی می باشد درمورد پیرامون زندگی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی صدر اعظم ایران که سیاست‌مدار و ادیب و فردی معروف و اثر گذار ایران‌زمین در زمان حاکمیت و سیاست و همچنان ادب و هنر نیمه ی اول قرن سیزدهم هجری می باشد.قائم مقام پیشرو نگرش و پیشاهنگ اصلاحات و همچنان به‌ گونه ای زمینه‌ساز حکومت‌ داری به روش میهن‌ دوستانه در ایران و از پیشگامان مبارزه با استعمار جدید در زمان نوین است. روشی که پس از مدتها به دست اشخاصی مثل امیرکبیر و مصدق ادامه پیدا کرد.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
607ee3ea9f2b5.jpg

ترانه های ملی ایران، سیری در ترانه و ترانه سرایی در ایران

محمد احمدپناهی سمنانی

مجموعه حاضر با درج نمونه ای از ترانه های فولکلوریک، تصنیف ها و دو بیتی ها همراه است به معرفی برخی ترانه و تصنیف ها و ویژگی های هر یک نیز سرایندگان آن اختصاص دارد. به طور کلی کتاب با این مباحث تدوین شده است: "سخنی چند درباره ترانه های ملی"، "ترانه های فولکلوریک"، "تصنیف و مختصری درباره آن"، "بابا طاهر و میراث جاودانی او"، "پورفریدون و ترانه های او"، "دو بیتی در شعر جنوب و ارتباط با موسیقی بومی" و "حال و مقال فایز دشتستانی".

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب