این کتاب اثر ارزشمند مورخ قم محمد علی بن حسین بن بهاء‌الدین نائینی اردستانی کچوئی قمی است، که طی پنج سال یعنی از سال 1352 ه.ق تا سال 1330 ه.ق به آماده‌سازی و نوشتن آن مشغول بوده، و توانست سه جلد گرانسنگ درباره تاریخ جامع قم ارائه نماید. کتابی که می‌توان آن را جامع‌ترین کتاب در موضوع قم‌شناسی تاریخی بشمار آورد. نویسنده با کمک گرفتن از دهها منبع تاریخی-رجالی-جغرافیایی و جز اینها توانست مجموعه کم‌نظیری ارائه نماید. کتاب انوار المشعشعین در سه جلد تنظیم گردیده است و مولف برای هر جلد آن نام جداگانه‌ای را متناسب با محتوا و موضوع آن نگاشته است. جلد نخست کتاب با نام "انوار المشعشعین فی شرافه قم و القمیین" به تاریخ کهن قم اختصاص داده شده است. نگارنده، کتاب "تاریخ قم "تالیف حسن بن محمد بن حسن قمی را الگوی خود قرار داده، و بر طبق آن، سیر تاریخی بنیان و پدید آمدن شهر قم را از هنگام ورود اشعریان به دشت قم و وقایع پیرامون آن تا استقرار نهایی آنان در این سرزمین و دیگر وقایع مرتبط با شهر شدن و جغرافیای شهر و حومه آن تا قرن چهارم هجری بازگو کرده است ;آن گاه خود به تکمیل مطالب تاریخی با استفاده از منابع متاخر قم اهتمام نموده است

منابع مشابه بیشتر ...

663b9e47e0193.jpg

نقد اندیشه میرزا آقاخان کرمانی

ر. پدیدار

جای افسوس است که ما از حیات مرحوم میرزاآقاخان کرمانی و تشبئات و عملیات سیاسی او چیز زیادی در دست نداریم جز آنچه چندین مولف از روی یکدیگر با فرق های جزئی استنساخ کرده و هیچ چیز تازه ای تتبع ننموده اند. بنابراین بهتر آن می دانیم که بجای اینکه در این تذکر سی ساله دوباره به نقل همان عبارات اکتفا کنیم به تشریح و تدقیق نظریات و افکار سیاسی و اجتماعی او داخل شده و بسیاری از مسایل را که در حق او تاریک است روشن نماییم. میرزا آقاخان از حیث سرنوشت نویسندگی خیلی شبیه به خیام است که آثارش بواسطه بغض و نفرت مخالفین متروک و بدون مطالعه آنها با تیر اتهامات به جهل و نادانی منسوب شده است. ولی همانطور که اینک پس از شش هفت قرن خیام میرود جای خود را در ادبیات و فلسفه مشرق و مغرب باز کند میرزاآقاخان هم روز به روز مشهورتذ می شود و یکی بعد از دیگری آثار و تالیفاتش به طبع میرسد و کم کم همان طبقات منوره که با او مخالف بودند مجبورند در اطراف او قلمفرسایی کنند...

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607586f32c9be.jpg

انوار المشعشعین فی ذکر ورود الطالبیین الی القمیین، جلد سوم

محمدبن علی بن حسین بن بهاءالدین نائینی اردستانی کچوئی قمی

این کتاب اثر ارزشمند مورخ قم محمد علی بن حسین بن بهاء‌الدینی نائینی اردستانی کجوئی قمی است، که طی پنج سال یعنی از سال 1352 ه.ق تا سال 1330 ه.ق به آماده‌سازی و نوشتن آن مشغول بوده، و توانست سه جلد گرانسنگ درباره تاریخ جامع قم ارائه نماید. کتابی که می‌توان آن را جامع‌ترین کتاب در موضوع قم‌شناسی تاریخی بشمار آورد. نویسنده با کمک گرفتن از دهها منبع تاریخی-رجالی-جغرافیایی و جز اینها توانست مجموعه کم‌نظیری ارائه نماید. کتاب انوار المشعشعین در سه جلد تنظیم گردیده است و مولف برای هر جلد آن نام جداگانه‌ای را متناسب با محتوا و موضوع آن نگاشته است. موضوع این جلد " انوار المشعشعین فی ذکر ورود الطالبیین الی القمیین" سرگذشت‌نامه دانشمندان قمی، اعم از محدثین و فقیهان می‌باشد. در این جلد مولف بر طبق حروف الفبا نزدیک به هفتصد نفر از اعلام قم را نام برده است. تلاش مولف در این جلد برای جمع آوری نام اعلام قمیین از راه پیگیری و جستجوی راویان قمی از میان سلسله اسناد هزاران حدیث و روایت، و در کتابهای مختلف تراجم، حدیث، تاریخ، تفسیر، فقه قابل تقدیر و احترام است.

نثر/متون کهن
کتاب
60757baf28f0d.jpg

انوار المشعشعین فی بیان حالات الرواه القمیین، جلد دوم

محمدبن علی بن حسین بن بهاءالدین نائینی اردستانی کچوئی قمی

این کتاب اثر ارزشمند مورخ قم محمد علی بن حسین بن بهاء‌الدینی نائینی اردستانی کجوئی قمی است، که طی پنج سال یعنی از سال 1352 ه.ق تا سال 1330 ه.ق به آماده‌سازی و نوشتن آن مشغول بوده، و توانست سه جلد گرانسنگ درباره تاریخ جامع قم ارائه نماید. کتابی که می‌توان آن را جامع‌ترین کتاب در موضوع قم‌شناسی تاریخی بشمار آورد. نویسنده با کمک گرفتن از دهها منبع تاریخی-رجالی-جغرافیایی و جز اینها توانست مجموعه کم‌نظیری ارائه نماید. کتاب انوار المشعشعین در سه جلد تنظیم گردیده است و مولف برای هر جلد آن نام جداگانه‌ای را متناسب با محتوا و موضوع آن نگاشته است. موضوع این جلد " انوار المشعشعین فی بیان حالات الرواه القمیین" عبارت است از تاریخ هجرت سادات تیره‌های علوی به قم، از این رو با استعانت از کتاب "تاریخ قم" و برطبق ترتیب باب سوم آن کتاب، نخست تاریخ زندگی معصومین (ع) را آورده آنگاه به تاریخچه هجرت فرزندان تک تک امامان معصوم (ع) به قم پرداخته است. از ویژگی‌های این جلد بررسی‌ها و تحقیقات مولف درباره مراقد مطهر امام‌زادگان در شهر قم و حومه آن است که با دقت‌نظر و ظرافت و تتبع تاریخی سعی در یافتن نام حقیقی و سلسله نسب مدفون در بقعه را دارد که در این راه توفیق فراوانی به دست آورده است.

نثر/متون کهن
کتاب