این کتاب اثر ارزشمند مورخ قم محمد علی بن حسین بن بهاء‌الدینی نائینی اردستانی کجوئی قمی است، که طی پنج سال یعنی از سال 1352 ه.ق تا سال 1330 ه.ق به آماده‌سازی و نوشتن آن مشغول بوده، و توانست سه جلد گرانسنگ درباره تاریخ جامع قم ارائه نماید. کتابی که می‌توان آن را جامع‌ترین کتاب در موضوع قم‌شناسی تاریخی بشمار آورد. نویسنده با کمک گرفتن از دهها منبع تاریخی-رجالی-جغرافیایی و جز اینها توانست مجموعه کم‌نظیری ارائه نماید. کتاب انوار المشعشعین در سه جلد تنظیم گردیده است و مولف برای هر جلد آن نام جداگانه‌ای را متناسب با محتوا و موضوع آن نگاشته است. موضوع این جلد " انوار المشعشعین فی ذکر ورود الطالبیین الی القمیین" سرگذشت‌نامه دانشمندان قمی، اعم از محدثین و فقیهان می‌باشد. در این جلد مولف بر طبق حروف الفبا نزدیک به هفتصد نفر از اعلام قم را نام برده است. تلاش مولف در این جلد برای جمع آوری نام اعلام قمیین از راه پیگیری و جستجوی راویان قمی از میان سلسله اسناد هزاران حدیث و روایت، و در کتابهای مختلف تراجم، حدیث، تاریخ، تفسیر، فقه قابل تقدیر و احترام است.

منابع مشابه بیشتر ...

668547222af92.jpg

سخن آشنا (مجموعه اشعار سپیده کاشانی)

سپیده کاشانی

سرور اعظم باکوچی مشهور به سپیده کاشانی، فرزند حسین، در سال 1315 هجری شمسی در شهر کاشان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در دبستان هفده دی و متوسطه را در دبیرستان شاهدخت همان شهر به انجام رسانید. شانزده ساله بود که با یکی از اقوامشان به نام جواد عباسیان ازدواج کرد و برای ادامۀ تحصیل و زندگی با همسرش به تهران رفت. کاشانی از ازدواجش صاحب یک دختر و دو پسر شد. خانواده ایشان به مطالعه کتاب و خواندن دیوانهای شعر استادان متقدم و متأخر علاقه و عشقی وافر داشتند، لذا ایشان هم از همان کودکی با شعر خصوصاً با اشعار حافظ و سعدی و مولانا آشنا شد و اشعار حافظ بیش از همه او را تحت تأثیر قرار داد . سپیده کاشانی گذشته از مرتبت و منزلت ادبی دارای سجایای پسندیده ی اخلاقی بسیار بود، تواضعی از حد افزون، ایمانی راسخ و عقیده ای استوار داشت شور مذهبی و استحکام عقیده در سرتاسر آثار این شاعره ی ارجمند و با تقوا موج می زد. او سرانجام در بهمن ماه 1371 چشم از جهان فرو بست. باری اینک که آثار و اشعار آن شاعره ارجمند در این مجموعه گردآمده و به دست دوستداران می رسد عنایت داشته باشند که این سخنان گدازه های دل سوزان و حساس آن راهی دیار ملکوت است و ترجمان احساس او.

6685443c3feaf.jpg

دومین یادنامه علامه طباطبائی

جمعی از نویسندگان

«دومین یادنامه علامه طباطبایی»، به قلم آیت‌الله حسن زاده آملی ، به زبان فارسی نگارش شده است. این یادنامه، در دومین سال رحلت علامه طباطبایی رحمة‌الله‌علیه با موضوع عرفان و حکمت متعالیه نگارش شده است. نویسنده، در این رساله مطالب عرفانی متنوعی را ارائه کرده است و کتاب دارای تبویب و فصل بندی خاصی نیست. نویسنده، در مقدمه به تبیین حقیقت عرفان پرداخته، می‌نویسد: «در حدود دوازده سال پیش، این فکر به ما روی آورده است که مصادر و مآخذ مسائل حکمت متعالیه؛ یعنی اسفار صدر المتالهین را به دست آوریم، برای رسیدن بدین مقصود تا آن جا که مقدور و میسور بود، فحص نموده‌ایم و منابع آن را از بدو تا ختم تحصیل کرده‌ایم و حال به تنظیم آنها مشغولیم. یکی از نتایج مهمی که از اقبال این بارقه الهی گرفته‌ایم این است که قرآن و عرفان و برهان ، از هم جدایی ندارند، که در حقیقت عرفان، تفسیر انفسی قرآن است، و برهان، لسان عرفان است و جوامع روایی مرتبه نازله قرآنند.» وی، می‌افزاید: حکمت متعالیه که امروز در السنه اهل فن دایر است، مراد اسفار صدر المتالهین است که‌ ام الکتاب آن جناب است و دیگر کتب و رسائلش از شعب آن هستند. نویسنده، در اولین مبحث کتاب، به بررسی حدیث تردد پرداخته است. مضمون این حدیث قدسی شریف که در جوامع فریقین ذکر شده، آن است که امام صادق (ع) از امام سجاد از خداوند عزّوجلّ روایت می‌کند که در چیزی به قدر قبض روح مؤمن تردد نکردم و... که حاکی از عظمت مؤمن نزد پروردگار متعال است. سپس به منابع این حدیث شریف اشاره می‌کند. در بخش دیگری از کتاب، سخنان عده‌ای از اعاظم در باره فصوص الحکم و فتوحات مکیه ذکر شده است. در ابتدای کلام، سخن علامه طباطبایی آمده که می‌فرماید: «شیخ؛ یعنی محی الدین عربی، در فصوص، مشت مشت آورد و در فتوحات دامن دامن.»

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60757baf28f0d.jpg

انوار المشعشعین فی بیان حالات الرواه القمیین، جلد دوم

محمدبن علی بن حسین بن بهاءالدین نائینی اردستانی کچوئی قمی

این کتاب اثر ارزشمند مورخ قم محمد علی بن حسین بن بهاء‌الدینی نائینی اردستانی کجوئی قمی است، که طی پنج سال یعنی از سال 1352 ه.ق تا سال 1330 ه.ق به آماده‌سازی و نوشتن آن مشغول بوده، و توانست سه جلد گرانسنگ درباره تاریخ جامع قم ارائه نماید. کتابی که می‌توان آن را جامع‌ترین کتاب در موضوع قم‌شناسی تاریخی بشمار آورد. نویسنده با کمک گرفتن از دهها منبع تاریخی-رجالی-جغرافیایی و جز اینها توانست مجموعه کم‌نظیری ارائه نماید. کتاب انوار المشعشعین در سه جلد تنظیم گردیده است و مولف برای هر جلد آن نام جداگانه‌ای را متناسب با محتوا و موضوع آن نگاشته است. موضوع این جلد " انوار المشعشعین فی بیان حالات الرواه القمیین" عبارت است از تاریخ هجرت سادات تیره‌های علوی به قم، از این رو با استعانت از کتاب "تاریخ قم" و برطبق ترتیب باب سوم آن کتاب، نخست تاریخ زندگی معصومین (ع) را آورده آنگاه به تاریخچه هجرت فرزندان تک تک امامان معصوم (ع) به قم پرداخته است. از ویژگی‌های این جلد بررسی‌ها و تحقیقات مولف درباره مراقد مطهر امام‌زادگان در شهر قم و حومه آن است که با دقت‌نظر و ظرافت و تتبع تاریخی سعی در یافتن نام حقیقی و سلسله نسب مدفون در بقعه را دارد که در این راه توفیق فراوانی به دست آورده است.

نثر/متون کهن
کتاب
607572fa18ada.jpg

انوار المشعشعین فی ذکر شرافه قم و القمیین، جلد اول

محمدبن علی بن حسین بن بهاءالدین نائینی اردستانی کچوئی قمی

این کتاب اثر ارزشمند مورخ قم محمد علی بن حسین بن بهاء‌الدین نائینی اردستانی کچوئی قمی است، که طی پنج سال یعنی از سال 1352 ه.ق تا سال 1330 ه.ق به آماده‌سازی و نوشتن آن مشغول بوده، و توانست سه جلد گرانسنگ درباره تاریخ جامع قم ارائه نماید. کتابی که می‌توان آن را جامع‌ترین کتاب در موضوع قم‌شناسی تاریخی بشمار آورد. نویسنده با کمک گرفتن از دهها منبع تاریخی-رجالی-جغرافیایی و جز اینها توانست مجموعه کم‌نظیری ارائه نماید. کتاب انوار المشعشعین در سه جلد تنظیم گردیده است و مولف برای هر جلد آن نام جداگانه‌ای را متناسب با محتوا و موضوع آن نگاشته است. جلد نخست کتاب با نام "انوار المشعشعین فی شرافه قم و القمیین" به تاریخ کهن قم اختصاص داده شده است. نگارنده، کتاب "تاریخ قم "تالیف حسن بن محمد بن حسن قمی را الگوی خود قرار داده، و بر طبق آن، سیر تاریخی بنیان و پدید آمدن شهر قم را از هنگام ورود اشعریان به دشت قم و وقایع پیرامون آن تا استقرار نهایی آنان در این سرزمین و دیگر وقایع مرتبط با شهر شدن و جغرافیای شهر و حومه آن تا قرن چهارم هجری بازگو کرده است ;آن گاه خود به تکمیل مطالب تاریخی با استفاده از منابع متاخر قم اهتمام نموده است

نثر/متون کهن
کتاب