607bf28d8038e.png

اردو نصاب لازمی گیارھویں اور بارھویں جماعتوں کے لیے

مکان چاپ: پاکستان/لاهور ناشر: مرکزی کتب‌خانه تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: اردو

این کتاب برگزیده‌هایی از متون نظم و نثرِ ادبیات اردو است که برای درس ادبیات اردو کلاس‌هایِ یازدهم و دوازدهم در کشور پاکستان تهیه شده است. بخش نثر شاملِ مقاله‌‌هایِ علمی؛ داستان‌کوتاه؛ طنز و مزاح؛ مقاله‌هایِ ادبی؛ داستانک؛ نمایش‌نامه‌های کوتاه است. در قسمت نثر ابتدا صاحب اثر، تالیفاتش و سبک نگارشِ او معرفی شده است. سپس درباره نثر یا نظم برگزیده توضیح داده شده است. ولی متن نثر مورد نظر نیامده است. بخش نظم شاملِ: غزل؛ شعر آزاد؛ مرثیه است. ابتدا شاعر و سبک شعری او معرفی شده است. سپس هر بیت توضیح داده شده است

منابع مشابه بیشتر ...

62ab02ec6cc43.jpg

بانگ درا

اقبال لاهوری

بانگ درا یکی از آثار منظوم و فلسفی اقبال لاهوری است. نوشتن این کتاب ۲۰ سال به طول انجامیده‌است و نخستین اثر منظوم محمد اقبال به زبان اردو است. اشعار بانگ درا به سه بخش تقسیم شده‌اند. اشعاری که اقبال پیش از ۱۹۰۵، سالی که او هند بریتانیا را به مقصد انگلستان ترک کرد، سروده شده‌اند؛ اشعاری که بین سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۰۸، در زمان اقامت اقبال در اروپا سروده شده‌اند. او در این اشعار به ستایش غرب می‌پردازد، اما از مسائلی مانند ملی‌گرایی انتقاد و در سمت مقابل ماهیت جهان وطنانه اسلام را ستایش می‌کند؛ اشعاری که بین ۱۹۰۸ و ۱۹۲۳ نوشته شده‌اند. او در این بخش به تاریخ اسلام اشاره می‌کند و از وحدت فرا مرزی اسلامی سخن می‌گوید.

608a7f58d065e.png

تلخابه شیرین

ابوالاثر حفیظ جالندهری

این کتاب پس از «نغمه ساز» و «سوز و ساز» سومین مجموعه شعری (به زبان اردو) حفیظ جالندری است. در ابتدای کتاب «تلخابه شیرین» زندگی‌نامه خودنوشت به قلم خود حفیظ جالندری نوشته شده است.