کتاب راز مگو و سنگ سیاه در ایران در سنت لرها و کردان اهل حق عنوان اصلي به زبان ديگرعنوان به فرانسه : .... Le "secret indicible" et la "pierre noire" en perse بانضمام متن گورانی دوره وزاور از متون مذهبی و مقدس اهل حق و ترجمه آن به زبان فرانسه با تفاسیر و یادداشتهای دستوری و زبان شناسی و فرهنگ گورانی. نویسنده کتاب دکتر محمد مکری است. کتاب در سال 1347 توسط گنجینه متون و تحقیقات مذهبی، زبان شناسی و فرهنگ عامه به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

656b39900a557.jpg

سلوک در تاریکی ظلمت در مقابل نور نگرشی تحقیقی و مستند بر آثار و آرای نورعلی الهی‌

خلیفه مازندرانی

موضوع کتاب حاضر، بررسی، نقد و تحلیل آثار و آرای «فتح‌‌الله جیحون‌‌آبادی» معروف به «نورعلی الهی» است. هدف کلّی کتاب، شناختن یکی از فرقه‌‌های ضالّه بر پایة مستندات و شواهد است. بنا به ضرورت، از تصاویر مربوط به «نورعلی الهی» و اسناد و مدارک مرتبط استفاده شده است. علاوه بر آن، بخش پایانی کتاب به تصویر اسناد خطی اختصاص دارد. نویسنده با تحلیل آرای این شخصیت و پیروان و طرفداران او، سعی در افشای حقایق فرقة «دین ابداعی» و نشان دادن چهرة حقیقی این گروه دارد. زبان کتاب، ساده و روان است.

655e1686eae50.jpg

قیام و نهضت علویان زاگرس در (همدان، کرمانشاهان، کردستان، خوزستان، آذربایجان)، یا، (تاریخ تحلیلی..) - جلد 1

محمدعلی سلطانی

کتاب حاضر پژوهشی است درباره پیشینه جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی (اهل حق) برخی مطالب کتاب بدین قرار است: کیفیت پیوند معنوی صفویه و اهل حق ;پیوستگی و گسستگی خاندان‌های اهل حق ;عملکرد شاه اسماعیل صفوی با قیامگران اهل حق ;آل حق در سرزمین‌های اسلامی همچون مصر، عربستان و ترکیه به مثابه داعیان صفویه و مبلغان تشیع علوی ;گزارشی مستند از قیام‌های پی‌درپی داعیان اهل حق از دوره صفویه تا عصر حاضر در ایران، عراق، ترکیه به ترتیب سنوات تاریخی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64bd435462c7d.jpg

فرهنگ نام های پرندگان در لهجه های غرب ایران (لهجه های کردی) و تطبیق آنها با نام های فارسی و لهجه های دیگر محلی ایران

محمد مکری

مولف کتاب در مورد موضوع کتاب و علت تالیف کتاب می‌گوید: در این فرهنگ کوشیده ام که اسامی مختلف پرندگان را برحسب ترتیب حروف الفبا در گویشهای غرب ایران با مقایسه آنها با نام های فارسی و در صورت امکان با سایر لهجه های ایرانی بیاورم و حتی المقدور این نام ها را همراه با توصیفات مربوط به جانورشناسی (قدّ، وزن، رنگ،...) و اختصاصات زیستی (تغذیه، عادات، محیط زندگی، فصول مهاجرت،...) و همچنین با مواد مربوط به فرهنگ عامه (فولکلور) و بعضا توام با افسانه های مختصّ به پاره ای از آنها شرح دهم. در مواردی که تحقیقات دنبال شده اطمینان بخش بوده است نام های علمی (لاتینی) و همه جا پذیرفته شده در مجامع تخصصی بین المللی به انضمام نام فرانسه و نام خانوادگی آنها نیز ذکر گردیده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
63fca9bf7e767.jpg

داستان بیژن و منیجه

محمد مکری

داستان بیژن و منیژه یکی از داستان‌های آشنای شاهنامه، کتاب حماسی ایرانیان است. این داستان روایت عشق بیژن پسر گیو و منیژه دختر افراسیاب است. این کتاب داستان بیژن و منیجه به زبان گورانی است از داستانهای ملی ایران و روایت قدیم مناطق کردنشین از دکتر محمد مکری که در سال 1345 شمسی توسط انتشارات مرکز تتبعات علمی وزارت معارف فرانسه به چاپ رسیده است

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/آثار فردوسی
کتاب