این کتاب بخشی از گفتارهای استاد برجسته و فقید دانشگاه تهران، زنده‌یاد دکتر بهرام فره‌وشی در زمینه اندیشه‌ها و باورهای ایرانیان کهن درباره جهان مینو، زندگی و مرگ و ایزدان و جشن‌های آنان است. کتاب به سبب آنکه بیشتر گفتارهایش با جهان مینو پیوستگی دارد، به نام گفتار نخستین آن یعنی «جشن فروردین و رابطه آن با جهان فروری» نام «جهان فروری» به خود گرفته است. جهان فروری، حماسه انسان، جشن‌های ایرانی، آیین‌های نوروزی، خوان نوروزی، اسطوره سیزدهم فروردین، مهرگان، یلدا، اخلاق در ایران باستان و مرگ عناوین این کتاب را شکل می‌دهند.

منابع مشابه بیشتر ...

62274a16de6c0.png

ایران نامه یا کارنامه ایرانیان در عصر اشکانیان (جلد سوم)

عباس شوشتری (مهرین)

این مجلد از ایران نامه به کارنامه ایرانیان در عصر اشکانیان اختصاص یافته است. نگارنده در این کتاب تصاویر دو نوع توانایی را کشیده است؛ یکی تواناییی عزم و همت که مظهر آن شجاعت و استقامت است و در جهانگیری و کشورداری ایرانیان عصر اشکانیان پدید می‌شود و دیگر توانایی فکر که ظهور آن در افکار دانشمندان و گفته آنهاست و برای خوانندگان بهترین غذای معنوی.

61d9a50796296.png

آئین کفن و دفن زرتشتیان

اردشیر آذرگشسب

به محض اینکه یک نفر وفات نموده، بدنش سرد شد، روح این شخص که مدت‌ها با بدن محشور و مأنوس بوده، اینک مجبور است که آن را ترک گفته و از آن بیرون بیاید. برابر نوشته‌های پهلوی و روایات زرتشتی، روح پس از خروج از بدن از آن دور نمی‌شود و تا سه شبانه‌روز اتصال خودش را با تن حفظ می‌کند. در این کتاب به آئین کفن و دفن زرتشتیان بر اساس منابع زرتشتی پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

630a1f642a1f2.png

یادداشت های گاثاها

گات‌ها ـ سروده‌های زرتشت ـ نخستین منظومه ایرانی است که از روزگار کهن برجای مانده و در عین حال کهن‌ترین و مقدس‌ترین قسمت اوستاست. اغلب بخش‌های گات‌ها موزن و آهنگین است. این سروده‌ها که در یسنا جای داده شده، سروده زرتشت و پیروان اوست. گات‌ها در اصل شامل 17 فصل، 238 قطعه و 896 بیت و 5560 کلمه است. زنده‌یاد پورداود در این کتاب کوشیده برای هر واژه اوستایی واژه‌ای برگزیند که از همان ریشه باشد. ضمن آنکه برای هر واژه اوستایی، ترجمه، توضیح و آوانگاری مربوط به آن نیز آمده است.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب
62b1be8cbbd69.png

ایرانویج

بهرام فره‌وشی

این کتاب دربرگیرنده مقالات و یادداشت‌هایی است که نویسنده در زمینه تاریخ، فرهنگ و واژه‌های ایرانی در روزگار باستان نگاشته است. دقت زیاد و سبک نگارشی ساده و روان از ویژگی‌های اصلی این کتاب است. مقالات کتاب تحت این عناوین گرد آمده‌اند: تبار ایرانیان، هند و ایرانیان، ایرانویج خاستگاه ایرانیان، ایران، نخستین قبیله‌های ایرانی، فلات ایران، نخستین ساکنان فلات ایران، کوچه قبیله‌های ایرانی، برخورد ایرانیان و بومیان، اتحاد قبیله‌های ایرانی، پیروزی کورش بر لودیا، کورش در بابل، آزادی قوم یهود به فرمان کورش، نقش بالدار کورش، آرماگاه کورش بزرگ، اندرز کورش، درخت، کشاورزی، نوشته‌های دژنپشت و گنج شیزیکان، اروند رود، نام‌های ایرانی در پیرامون دریای سیاه، سرگذشت واژه گل، در جستجوی راه دریایی، آبراهه سوئز در روایت ابوریحان بیرونی، سنگ نوشته‌ای گم شده از داریوش، گلو تپه، آذر گشنسب و آناهیت.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب