خاطره‌نگاری مطبوعاتی عمری بیش از تاریخ روزنامه‌نگاری در ایران دارد. در دوسه دهه اخیر که خاطره‌نویسی رواج بیش از پیش گرفت، میان انبوه خاطرات سیاسی، شماری خاطرات ادبی، فرهنگی و مطبوعاتی نیز دیده می‌شود. بی‌تردید بهره‌گیری از خاطرات مطبوعاتی‌ها شرط لازم برای شناخت پیشینه و سرگذشت مطبوعات است. این خاطرات و تجربیات برای روزنامه‌‌نگاران جوان عبرت‌آموز و برای پژوهشگران و علاقمندان، اطلاعات ارزنده‌ای در بر دارد. آنچه در این کتاب آمده، چهارصد خاطره از چهارصد رویداد مطبوعاتی دربردارنده خاطرات ده‌ها روزنامه‌نگار و مدیر مطبوعاتی و مرتبطان با مطبوعات است.

منابع مشابه بیشتر ...

6613ebd54fc03.jpg

اسنادی از مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه

جمعی از نویسندگان

اسناد کتاب حاضر بیانگر جو محدود و بسته حاکم بر مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه است، متعلق به بایگانی وزارت دربار و ریاست وزرای دوره پهلوی اول است. قسمت اول اسناد این کتاب به مطبوعات و قسمت دوم به احزاب اختصاص داده شده است. در قسمت مطبوعات بخش اول اسناد عمدتا شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه در خصوص درخواست رفع سانسور یا توقیف از نشریه خود و یا ابراز وفاداری نسبت به دستگاه حاکمه است. بخش دوم مربوط به انتشار روزنامه های پیکار و نهضت در برلن و اقدامات دولت ایران در جلوگیری از انتشار این روزنامه ها و ممانعت از ورود نسخ آن ها به ایران و سایر کشورهاست. قسمت احزاب نیز که بخشی کوچک از اسناد این مجموعه را به خود اختصاص داده، دربرگیرنده اسناد وزارت دربار در فاصله سال های 1304 تا 1311 ه.ش است.

65d3632f5a260.jpg

کتابهایی درباره زبان اسپرانتو

داود شمس‌ حکیمی‌

نگارنده در این کتابچه، ضمن روایت خاطره‌ای، علاقه خود را نسبت به زبان اسپرانتو بیان می‌کند و در انتها اشعاری در توصیف این زبان به نظم در می‌آورد .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61c076cb0f4f9.png

روزنامه اردوی همایون

تاکنون تصور می‌شد یک عنوان نشریه در عهد ناصری با عنوان «اردوی همایون» انتشار یافته، ولی با چاپ این کتاب، مشخص می‌شود دو نشریه با این نام در آن عهد چاپ و منتشر شده است .اولین همین کتاب است که در سفر اول ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان ـ اواخر سال 1283 و اوایل 1284 ق ـ انتشار یافته و نام کامل آن را «روزنامه اردوی همایون» قرار داده‌اند و دومین نشریه به این نام که پیشوند روزنامه ندارد و به «اردوی همایون» نامبردار است، در سفر دوم ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان که در سال 1300 اتفاق افتاده، طبع و توزیع گردید که نسخه‌هایی از آن موجود است.

نثر/سفرنامه
کتاب
6166ec1916d13.jpg

لرستان پژوهی

سیدفرید قاسمی

کتاب حاضر مجله ایست با سردبیری سیدفرید قاسمی و با گستره موضوعی لرستان پژوهی که در پاییز و زمستان 1377 منتشر شده است

نشریات ادواری
کتاب