کتاب حجاب یا پرده دوشیزگان مجموعه‌ایست فلسفی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی اثر محمد حسن ابن فضل‌الله حائری مازندرانی که در سال 1343 که توسط مطبعه نهضت شرق به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

62af1d0b757ee.png

سیر تاریخی برقع از باستان تا به امروز: برقع پوشان خلیج فارس و دریای عمان

عباس انجم روز

این کتاب از پوششی یاد می‌کند که تا امروز یکی از وسایل زینتی و احیانا پوششی زنان در خطه بنادر و جزایر خلیج فارس و کرانه‌های دریای عمان است؛ این پوشش، روپوشی است به نام «برقع» که در ساحل استان هرمزگان و خطه ساحلی بلوچستان آن را «برکه» و در حوزه بندرلنگه به نام «بتوله» خوانده می‌شود. بی‌شک استعمال برقع در بین ایرانیان معمول نبوده و هرگز از عادات پارسیان نیز نبوده است؛ زیرا در تاریخ اجتماعی ایران به‌ویژه خطه جنوب چنین سابقه‌ای نداشته است. این کتاب که از وجود برقع وبرقع‌پوشان شمال و جنوب ایران حکایت دارد، کتابی است شامل مسائل ادبی، اجتماعی، فرهنگی و هنری که خواننده را به سنت ایرانیان و آنچه ره‌آورد مهاجرات و سوغات وارده از خارج است، رهنمود دارد.

576afab1380bb.PNG

مضامین شعری مشترک پروین اعتصامی و عائشه تیمور

فاروق نعمتی, ایوب مرادی

عائشه تیمور شاعر برجسته معاصر مصر و پیشگام نهضت ادبی زنان در این کشور، و پروین اعتصامی مهین بانوی شعر و ادب ایران که هر دو تربیت یافته خانوادهای ریشه‌دار و فرهنگی بودند، اشعار نغز و گران‌سنگی را به دنیای شعر معاصر عرضه کردند. این دو بانوی شاعر، از سرچشمه غنی آموزه‌های اسلامی و فرهنگ دینی، بهره‌های فراوان جستند و از آن در جهت باروری مضامین شعری خود استفاده کردند. توصیه به برخی صفات دینی و اخلاقی همچون حجاب و عفت، صبر و بردباری، استفاده واژگانی و معنایی از آیات قرآن کریم، از جمله مضامین سروده‌های این دو شاعر است. همچنین غمسروده‌های مشترک، و بیان عاطفه مادری، از دیگر موارد اشتراک در اشعار این دو سراینده است.