منظور از این بحث معرفی آثاری است که از دیرزمان تا این روزگار مستقلا برای قم و درباره قم نوشته شده است. آثار مربوط به قم در این کتابنامه ضمن دو بخش جدا از هم شناسانده شده است که در نخستین بخش از آثار قدیم تر به عنوان "مصادر" و در دوم از چند بررسی تازه نوشته شده در بیست سی سال اخیر یاد می‌شود. کتابها بر اساس تقدم زمانی تالیف مرتب شده و در هر مورد نخست اندکی درباره مولف سخن رفته و سپس به معرفی اثر یا آثار او در این موضوع پرداخته است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

64a4165d12874.jpg

تبیین اللغات لتبیان الایات (فرهنگ لغات قرآن) - جلد دوم

محمد قریب

تبيين اللغات لتبيان الآيات یا «فرهنگ لغات قرآن» تألیف محمد قریب، همان گونه که از نامش پیداس به ترجمه و توضیح لغات قرآن کریم اختصاص دارد. این فرهنگ بر اساس حروف الفبا با استفاده از دیگر معاجم و تفاسیر برای استفاده عموم نگارش شده است.این کتاب آن‌گونه که نویسنده گفته حاصل سالیان دراز تلاش و کوشش اوست‏. وی ضمن مراجعه به تفاسیر و قوامیس و معاجم در مجلس درس مفسران و استادان نیز حاضر می‌شده و از خرمن معرفت آنان برای تکمیل مجموعه خویش استفاده کرده است‏. در ابتدای کتاب نشانه‌های اختصاری منابع کتاب لیست شده است‏. همچنین ازآنجاکه این لغت‌نامه بر اساس اصل و ریشه لغات و مطابق حروف الفبا تنظیم گردیده است، به‌منظور اینکه اصل و ریشه عده‌ای از کلمات برای خوانندگان در موقع مراجعه روشن باشد، فهرستی از این نوع کلمات در ستون‌های مخصوص با ذکر ریشه هر کلمه در برابر آن تهیه شده است تا خواننده، کلمه مورد نظر را به همان صورتی که در قرآن مجید آمده است پس از رجوع به فهرست، به ریشه آن که در مقابل هر کلمه نوشته شده است، آگاهی یابد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63eb7f914f749.jpg

قم نامه

سید حسین مدرسی طباطبایی

قم نامه کتابی است به زبان فارسی، نوشته نویسنده معاصر سید حسین مدرسی طباطبایی درباره تاریخ شهر قم. کتاب تشکیل شده، از یک مقدمه و هفت رساله یا گزارش در تاریخ شهر قم که یکی از آنها به عنوان ضمیمه مربوط به شهر دارالمومنین کاشان می‌گردد. مولف در ابتدا، خلاصه گونه‌ای از مطالب کتاب را بدون هیچ گونه توضیحی در باب نحوه کار و نسخ مورد مراجعه و صحت و اصالت آنها آورده و تنها در باب رساله آخرین، یعنی جوابیه میرزای قمی متذکر شده که مسوده اصلی این رساله ضمن مجموعه‌ای از رسائل نویسنده در قم، و دو نسخه دیگر در دانشگاه و مدرسه آیت‌الله بروجردی در نجف است و نائب الصدر شیرازی در طرائق الحقائق بندی از این رساله را آورده و چند سطری درباره اش بحث و گفتگو کرده است. کتاب؛ مشتمل است بر پاورقی‌هایی به قلم مولف و در پایان کتاب سه دسته فهرست؛ شامل نام کسان و جایگاه‌ها و کتب مذکور آمده است. عناوين مطالب ارائه شده در اين كتاب عبارتند از : مقاله اي درباره ي خاندان صفي امراء مستقل قم ، مقاله اي درباره ي سكه هاي ضرب شده در قم ، طوائف و ايلات درالايمان قم ، املاك و مستغلات و قنوات و بلوكات قم ، تعداد نفوس موجود در قم، حالات و كيفيت بلده و بلوكات و مزارع كشان و رساله ي جوابات مسائل ركينه از ميرزا ابوالقاسم قمي (رحمت الله عليه) كه در پاسخ به پرسشهاي ملا علي مازندراني ملقب به ركن نوشته شده است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
63e0faa88f8bf.jpg

مثال های صدور صفوی (بررسی کوتاهی درباره یک نوع از اسناد دیوانی دوره صفوی)

سید حسین مدرسی طباطبایی

درباره فرمان ها و احکام و نشان ها و منشورها و امثله و اخطبه و دیگر اسناد دیوانی از شاهان و امیران و احکام و صدور و وزراء دوره های پیش بحث هایی تاکنون انجام گرفته و مقالاتی متعدد نشر شده و کتابی مستقل نیز وسیله دکتر قائم مقامی با سبکی مهذب و پسندیده در این باره تحریر یافته است. جز آن که باید توجه داشت تا هنگامی که چند مجموعه مهم اسناد شهرستانها که به وسیله فضلای محلی و غیر محلی در دست تدوین و چاپ است نشر نشده این تحقیقات و بررسی های ارجمند بسیار ناتمام است و در واقع باید آنها را طلیعه کار و مقدمه و آغاز راه دانست. از مهمترین اسناد دوره صفوی که تاکنون درباره آن جز بحثی کوتاه در کتاب مذبور دیده نشده احکام صدور این عهد است که آن را در اصطلاح دیوانی "مثال" می گفته اند. نشان کلی این نوع احکام "طغرا" های بالای آنهاست که به سبکی خاص نقش می شده و با گذشت زمان پیچیده تر و خواندن آن دشوارتر می گردیده است و چون دیده شد بسیاری از اهل تحقیق در خواندن برخی از این طغراها و بالمال در شناختن "صدر" ی که طغرا از او است دچار اشکال می شوند این سطور به منظور تسهیل کار نوشته شد...

کلیات/تاریخ ایران
کتاب