کتاب تذکره شعرای معاصر ایران اثر سید عبدالحمید خلخالی است؛ حاوی مجملی از شرح حال و منتخبی از اشعار سی و پنج تن از گویندگان نامی ایران در عصر حاضر. شعر و شاعری از قدیمی ترین زمان مورد علاقه و توجه بشر بوده و با آنکه دانشمندان و حکیمان بیش از گروه شعرا به معرفت و مدنیت بشر خدمت کرده اند، همیشه مردم روزگار شعرا را بیش از سایر بزرگان عالم می شناخته و به سخنانشان توجه می کرده اند. چنانکه ما هم (هومر) حماسه سرای نامی دنیای قدیم یا (شکسپیر) شاعر بزرگ انگلیسی را از بزرگترین دانشمندان معاصرشان بیشتر می شناسیم. یا سعدی و حافظ و خیام ما در همه جای دنیای پهناور از زکریای رازی و ابوریحان بیرونی بیشتر معروفند. اکنون نیز با آنکه سلطه شعر بر نفوس خلایق مانند قدیم نیست و ذوق عمومی دانش پسندتر و جدی تر شده است، باز همه کس شنیدن سخن را از زبان شعر جالب تر می یابند ولو اینکه به قول نظامی گنجوی (احسن او اکذب او) باشد یا به تعبیر قرآن (شاعر بگوید آنچه را که خود نمی کند). زیرا مردم زیبایی ها را بیشتر و پیشتر از خوبی های تشخیص می توانند داد و سخن منظوم به همان اندازه که زیباتر است، دل را بیشتر مجذوب می سازد و حالی و اثری می بخشد که از خواص زیبایی ها است و تا دنیا دنیاست، بازار شعر گرم خواهد بود…

منابع مشابه بیشتر ...

65e32b9973561.jpg

در آسمان معرفت: تذکره اوحدی از عالمان ربانی

حسن حسن‌زاده‌ آملی

در آسمان معرفت (تذکره اوحدی از عالمان ربانی)، اثر حسن حسن‌زاده آملی مشتمل بر شرح زندگی علمی دوازده تن از علمای اسلامی است که در دوازده فصل تدوین گردیده است. 1375ش. ذیل نام هر شخصیت، اطلاعات زیر به چشم می‌خورد: شرحی کوتاه از دوران کودکی، تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی، عبادات، تألیفات و نوشته‌ها، استادان و شاگردان.

65e09d403a28c.jpg

تذکره امرائی (گلزار ادب لرستان)

اسفندیار غضنفری امرائی

موضوع این کتاب تذکره مانندی است در جهت معرفی شعر و شاعران لرستانی تالیف اسفندیار غضنفری امرائی که در سال 1364 منتشر شده است.