6651d82c8f2b8.jpg

شیوه شهرآشوبی (ده رساله‌ی عرفانی، فلسفی و سیاسی در شناخت منش و کنش شعر، اندیشه و زندگی حافظ)

مکان چاپ: تهران ناشر: ایران جام تاریخ چاپ: ۱۳۷۹ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب متضمن ده رساله عرفانی، فلسفی و سیاسی در شناخت شعر، اندیشه و زندگی حافظ شیرازی است .نگارنده درباره حافظ چنین خاطر نشان می‌کند" :برخلاف کسانی که حافظ را شاعری سیاسی نمی‌دانند و او را تا حد قدیسین به عرش اعلی می‌برند، که حافظ نه تنها شاعری سیاسی است، بلکه در مبانی جهان‌شناسی و اصول فکری سیاسی، اجتماعی خود از چارچوب اندیشه‌ای مشخص پیروی می‌کند .حافظ به هر پدیده و مفهومی جز وحدت وجود عشق به دیده تردید می‌نگرد و خود را در موضع انتقاد...قرار می‌دهد...او در مقابل ناهنجاری‌های اجتماعی روزگار زبان به اعتراض می‌گشاید و گاه تا آن جا پیش می‌رود که حتی دست به نقد ساختارهای حاکم و سرشت و روش آدمیان زمانه خود می‌زند و ."...

منابع مشابه بیشتر ...

666f0e69b6f68.jpg

سه خاطره

محمد منتظر (آخوندی)

محمد منتظر نويسنده و شاعر انقلابي مجموعه خاطرات خود را از حدود سال‌هاي 40 تا 79 تاليف كرد و به چاپ رساند. به گزارش خبرنگار كتاب ايسنا: سه خاطره، مجموعه خاطرات محمد منتظر از آغاز نخستين جرقه‌هاي انقلاب يعني از سال‌هاي 40 است. به نظر وي ذكر اين خاطرات چه براي لذت يا تفرج خاطر خواننده و چه براي درس آموزي و پندگيري و يا صرفا براي كسب اطلاع مفيد و لذت بخش است. سه خاطره در سه بخش نوشته شده است، خاطره اول از سال 40 تا 49 در دوره جواني مي گذرد؛ خاطره دوم با عنوان از اوين تا اوين است به خاطرات وي در زماني كه زنداني سياسي بوده است مي پردازد؛ در خاطره سوم از خانه تا صاحبخانه است، كه در آن منتظر خاطرات سفر خود را به مكه معظمه به تحرير درآورده است.

666d98479da72.jpg

به نرمی باران (جشن نامه فریدون مشیری)

علی دهباشی

کتاب «به نرمی باران» به کوشش علی دهباشی تدوین و گردآوری شده است. کتابی که پیش رو دارید مجموعه ای از اشعار فریدون مشیری است که در 10 بخش تهیه شده است. این ده بخش عبارت است از: خاطراتی از فریدون مشیری, نقد و بررسی آثار او, گفتگوها, سروده هایی برای مشیری, مقالات مشیری, گزیده اشعار, ترجمه اشعار فریدون مشیری به زبان انگلیسی و فرانسه, کتابشناسی کتاب ها و مقالات فریدون مشیری، ناهید حبیبی آزاد, آثار و ترانه های فریدون مشیری، علی هاشمی و عکس ها و اسناد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61177b3dd99ce.png

چنین گفت شیخ نیشابور: رساله‌ای در باب سلوک شناخت عطار

محمد قراگوزلو

صرف‌نظر از بعضی روایات مجعول مانند تأثر ژرف عطار از مرگ ارادی یکی درویش گمنام و نقل قولی مجهول دال بر شهادت شگفت‌ناک شیخ نیشابور به دست یکی از چنگیزیان، نکته قابل تأمل اینکه باوجود جایگاه رفیع عطار در قراگرد تکاملی شعر و نثر فارسی، امروز بعد از گذشت هشت قرن از وفات سوگمندانه هنوز سیمای حقیقی تصویر شفاف ذهن و زبان و جان درخشانش در شولایی پیچیده از رمزوراز و خرافات پوشیده مانده است. در این کتاب در باب سلوک شناخت عطار بحث و بررسی صورت گرفته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
61177af691b22.png

چنین گفت حافظ شیراز: سه رساله درباره حافظ، قدرت و گفتگوی فرهنگ‌ها

محمد قراگوزلو

مهم‌ترین ویژگی غزل‌های حافظ در عمق بینش هستی‌شناختی که بر مبنای رعایت حریم حرمت انسان‌ها نهفته است و بر محور تبلیغ و ترویج گفتگو و مدارا به نقد قدرت و تعدیل و اصلاح ناترازمندی‌های حاکمیت وقت وار می‌شود و در کنه خود از هرگونه رنگ و بوی ایدئولوژیک بری است و از هر چه برتری‌طلبی‌های ملی، قومی، نژادی، فرهنگی و .... دوری می‌جوید و در متن اندیشه‌ای شرف شدت انسان‌مدار و انسان‌دوست است. در این کتاب نیز همین شیوه مدنظر بوده است و در سه نوشتار نقد قدرت در عرصه سیاست، ده فرمان حافظ در باب گفتگوی فرهنگ‌ها و روش‌مندی‌های مشترک در شعر و اندیشه حافظ، گوته و پوشکین بررسی شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
کتاب