619cfe8ba4597.jpg

فارسنامه ابن بلخی، بر اساس متن مصحح لسترنج و نیکلسن

فارس‌نامه ابن بلخى، اثر ابن بلخی و تصحیح منصور رستگار فسایی، جزء تاريخ و جغرافياى محلى عمومى منطقه فارس، مربوط به اوايل قرن ششم هجرى قمرى محسوب مى‌شود. اين كتاب، قديمى‌ترين كتابى است كه اطلاعات جامع و منحصربه‌فردى را درباره فارس، به زبان فارسى و با انشايى سليس و روان و در شيوه‌اى موجز و دل‌نشين به اهل فضل و ادب عرضه داشته است و از زمان تأليف، به‌عنوان منبعى معتبر در شناخت فارس، مورد قبول و استفاده پژوهشگران و صاحب‌نظران قرار گرفته است. نویسنده فارس‌نامه در مقدمه‌ى كتاب، هدف از نگارش آن را توصيف وضعيت تاريخى و جغرافيايى فارس در جهت آگاه كردن سلطان سلجوقى از موقعيت اين ايالت عنوان مى‌كند.

منابع مشابه بیشتر ...

61b5fe2698fb7.jpg

ادیان و مذاهب در فارس از ظهور اسلام تا پایان عصر سلجوقیان

مصطفی ندیم

کتاب ادیان و مذاهب در فارس از ظهور تا پایان عصر سلجوقیان در چهار فصل به تاریخ مذاهب و ادیان در این سرزمین می پردازد. در فصل اول نگاهی به جغرافیای تاریخی فارس از صدر اسلام تا حمله مغول دارد. فصل دوم به تاریخ فارس از ظهور اسلام تا حکومت ایلخانان مغول در فارس اختصاص دارد. فصل سوم به فرق اسلامی از صدر اسلام تا پایان حکومت سلجوقیان در فارس، مثل اهل سنت، شیعه امامیه، اسماعیلیان در فارس، صوفیان و عرفا و فرق کلامی می پردازد و فصل آخر نیز در مورد ادیان و مذاهب غیر اسلامی چون زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان و ... بحث شده است.

618badc979509.jpg

دانشوران و بزرگان فیروزآباد

جواد امیرسالاری

استان فارس با قدمتی همپایه تاریخ و با مساحتی در حدود 124 هزار کیلومتر مربع در جنوب ایران واقع شده است. این استان که از شمال به اصفهان و یزد، از غرب به بوشهر و کهگلویه و بویر احمد و از جنوب به هرمزگان و از شرق به استان کرمان محدود است، استان چهارفصل است با آب و هوای متنوع سردسیر، معتدل و گرمسیر است. این استان با 18 شهرستان، 61 بخش و 184 دهستان، دارای جاذبه های تاریخی - مذهبی، طبیعی و تاریخی - طبیعی فراوان است و در گوشه گوشه آن مشاهیر و بزرگانی ظهور یافته اند که با حضور خویش، این استان را به عنوان یکی از پرآوازه ترین استان های ایران در گستره فرهنگ، ادب و عرفان معرفی کرده اند. این پژوهش که بررسی اجمالی زندگی و آثار دانشوران و بزرگان فیروزآباد با رویکردی به جغرافیای تاریخی این دیار است، همزمان با برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت ششصدمین سال درگذشت لغوی بزرگ، مجدالدین فیروزآبادی صاحب "قاموس المحیط" منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

659ffc136c8b4.jpg

گزارش پژوهشهای اعضاء آموزشی دانشگاه پهلوی سال تحصیلی 1350-1351

در این مجموعه کوشش شده است مقالاتی که بوسیله اعضاء کادر آموزشی دانشگاه پهلوی در سال تحصیلی 1352-1351 منتشر شده است با ذکر عنوان، نویسنده، مجله و تاریخ انتشار و ثبت گردآوری و در اختیار دانشمندان، و اندیشمندان و دانش پژوهان قرار گیرد. تعداد 291 مقاله در این مجموعه احصاء شده است که 88 مقاله آن مربوط به دانشکده ادبیات و علوم 85 مقاله آن مربوط به دانشکده پزشکی، 4 مقاله آن مربوط به دانشکده دامپزشکی، 66 مقاله آن مربوی به دانشکده کشاورزی و 48 مقاله آن مربوط به دانشکده مهندسی است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
65772db43954d.jpg

حماسه رستم و سهراب

منصور رستگار فسایی

رستم و سهراب یکی از داستان‌های غم انگیز شاهنامه است و داستان مرگ سهراب جوان را به تصویر می‌کشد که بر اثر جنگ با رستم، به دست پدر کشته می‌شود. سهراب پهلوان افسانه‌ای در شاهنامه است که پدرش رستم و مادرش تهمینه دختر شاه سمنگان است. سهراب با سپاه تورانیان به نبرد ایران آمد و در جنگی تن‌به‌تن با رستم کشته شد، درحالی‌که همدیگر را نمی‌شناختند. تراژدی رستم و سهراب، تراژدی بی‌خبری است. کتاب حاضر شامل این عناوین است: فصل اول: حماسه ها، ساختار حماسه، خصوصیات عمده شعر حماسی فصل دوم: مختصات شاهنامه، دوره اساطیری، دوره پهلوانی، دوره تاریخی، حماسه سرایی پس از فردوسی فصل سوم: اسطوره چیست؟ حماسه و تراژدی، حماسه ها و اساطیر بابلی و سومری، حماسه گیل گمش، مهابهاراتا (حماسه ای از هند)، رامایانا، هومر و ایلیاد و اودیسه، انه اید (حماسه ای از روم)، دیگر حماسه های اروپایی، اعراب و حماسه فصل چهارم: سه دیدگاه بر حماسه رستم و سهراب، 1.دیدگاه استاد منوچهر مرتضوی، 2.دیدگاه استاد زرین کوب، 3.دیدگاه استاد مینوی، متن داستان رستم و سهراب.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/آثار فردوسی
کتاب