61a8aa007011b.jpg

بیرونی نامه (تحقیق در آثار ریاضی استاد ابوریحان بیرونی)

ناشر: انجمن آثار ملی تاریخ چاپ: ۱۳۵۳ هجری شمسی زبان: فارسی

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی از دانشمندان بزرگ ایران در علوم حكمت و اخترشناسی و ریاضیات و تاریخ و جغرافیا مقام شامخ داشته، در سال ۳۶۲ هجری قمری در حوالی خوارزم متولد شده و از این جهت به بیرونی یعنی خارج از خوارزم معروف شده. وی از فلسفه و رشته های نظری نیز بی اطلاع نبود اما گرایش او به شدت بسوی مطالعه پدیده های قابل مشاهده در طبیعت و در انسان معطوف بود. در داخل خود علوم نیز بیشتر جذب آن رشته هایی می شد كه در آن زمان به تحلیل ریاضی در آمدند. در كانی شناسی، داروشناسی و زبان شناسی یعنی رشته هایی كه در آنها اعداد نقش چندانی نداشتند نیز كارهایی جدی انجام داد اما در حدود نیمی از كل محصول كار او در اخترشناسی، اختربینی و رشته های مربوط به آنها بود كه علوم دقیقه به تمام معنی آن روزگاران به شمار می رفتند. ریاضیات به سهم خود در مرتبه بعدی جای می گرفت اما آن هم همواره ریاضیات كاربسته بود. از آثار دیگر بیرونی كه هنوز هم در دسترس هستند می توان به: اسطرلاب، سدس، تحدید، چگالیها، سایه ها، وترها، پاتنجلی، قره الزیجات، قانون، ممرها، الجماهر و صیدنه اشاره کرد. بیرونی درباره حركت وضعی زمین و قوه جاذبه آن دلایل علمی آورده است. محاسباتش در علوم ریاضی آنچنان دقیق بود كه با اندازه‌گیریهای زمان ما هیچ‌گونه اختلافی نشان نمی‌دهد و عنوان می‌كند كه برتری بیرونی بر دیگران آن است كه نوشته‌های خود را با خطوط و اشكال همراه می‌كرده است تا خواننده كتاب، افكار او را نه تنها از طریق نظری بلكه از راه عملی آن بخوبی دریابد و فرا گیرد. نظر پردازی، نقش کوچکی در تفکر او ایفا می کرد وی بر بهترین نظریه های علمی زمان خود تسلط کامل داشت اما دارای ابتکار و اصالت زیادی نبود و نظریه های تازه ای از خود نساخت ابوریحان بیرونی در سال 440 هجری در سن 78 سالگی در غزنه بدرود حیات گفت.

منابع مشابه بیشتر ...

636f8edc77657.jpg

از سمرقند به کاشان (نامه های غیاث الدین جمشید کاشانی به پدرش)

محمد باقری

نامه معروف غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان و اخترشناس نامدار ایرانی در قرن نهم هجری به پدرش ،یکی از مهمترین و دل انگیزترین اسناد تاریخ علم در زبان فارسی است. این نامه محیط علمی سمرقند را در زمان فرمانروایی الغ بیگ به نحو بی همتایی توصیف و خواننده را با نوع مسائل ریاضی و نجومی که در آن محیط بین دانشمندان مطرح بوده، آشنا می کند.

629f35bd62ca8.jpg

بیرونی درباره ارتفاع خورشید و سایه ها (به مناسبت هزاره ابوریحان بیرونی)

جواد همدانی زاده

تحقیق "بیرونی درباره ارتفاع خورشید و سایه ها" توسط جواد همدانی زاده نگاشته و در سال 1352 توسط دانشگاه آریامهر، به مناسبت بزرگداشت هزارمین سال ولادت ابوریحان بیرونی انتشار یافته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

627bbcc311ba9.png

چکیده تاریخ ریاضیات ایران (دوفصلنامه تاریخ علوم و فناوری دوره اسلامی)

ابوالقاسم قربانی

دربارۀ تاریخ ریاضیات در ایران پیش از اسلام چندان چیزی نمی‌دانیم. ولی پیش از حملۀ اعراب مسلمان به ایران در اوایل سدۀ اول هجری، در جندی‌شاپور و مراکز علمی دیگر، ریاضیات پیش‌رفته‌ای وجود داشت. از وجود زیج شهریار یا زیج شاهی در زمان انوشیروان (531ـ578 م) خبر داریم و به گفتۀ ابوریحان بیرونی، دانشمندان ایرانی زیج شهریار را در بیست‌و هفتمین سال سلطنت کسرا تصحیح کردند. این کتاب در دو بخش دربرگیرندۀ تاریخ ریاضیات ایران و سرگذشت‌نامه‌ای از چهل تن از ریاضی‌دانان ایرانی است. بنابراین در بخش نخست از مسیر کلی گسترش ریاضیات در ایران بحث شده و در بخش دوم دربارۀ زندگی و آثار چهل تن از برجسته‌ترین ریاضی‌دانان ایرانی به ترتیب تاریخی اطلاعاتی ارزشمند ارائه شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
61aca0b5167ec.png

کاشانی نامه: تحقیق در احوال و آثار غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضی‌دان و منجم بزرگ ایرانی

ابوالقاسم قربانی

در اوایل قرن نهم آثار ریاضی نفیسی توسط ریاضی‌دان عالی‌قدر ایرانی «غیاث‌الدین جمشید کاشانی» پدید آمد که از ممتازترین تألیفات علمی دوران اسلامی است. در این کتاب شرح احوال و آثار این ستاره قدر اول علمی ایران آمده و همچنین از نتیجه تحقیقات دانشمندان اروپایی درباره وی آگاهی‌هایی به دست داده شده است. او ریاضی‌دان عالی‌قدر و محاسبی ماهر و منجمی زبردست و مؤلفی توانا و مخترع آلات دقیق رضد بود و به‌حق می‌توان او را از برجسته‌ترین ریاضی‌دانان دوره اسلامی دانست. وی از حدود سال 808 تا پایان عمرش یعنی 832 فعالیت علمی داشت و در این مدت به تصنیف و تألیف رسالات و کتب ریاضی و نجومی پرداخت که مهم‌ترین آنها «زیج خاقانی»، «مفتاح الحساب»، «رساله محیطیه» و «رساله تروجیب» است که در این کتاب بدان‌ها و دیگر آثار او پرداخته شده است.

شرح حال/تک نگاری
کتاب