62179c3cbca3c.png

پزشکی سنتی مردم ایران شامل طب سنتی، گیاهان دارویی و آب‌های معدنی (جلد اول و دوم)

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات روزنه تاریخ چاپ: ۱۳۷۷ هجری شمسی زبان: فارسی

مطالعه و تحقیق درباره اعتقادات مردم ایران نه‌تنها از لحاظ علمی مهم است، بلکه برخی از نکات مبهم فلسفی، تاریخی و اجتماعی را برای پژوهشگر روشن می‌کند؛ زیرا مقایسه این اعتقادات با فرهنگ عامه مردم ملل، سبب پیدایش ریشه و مبدأ آداب و رسوم، ادیان، افسانه‌ها و ... خواهد شد. اندیشه‌ها و اعتقادات سنتی مردم ایران از جمله یادگارهای روزگاران کهن نژاد هندوایرانی است که در این سرزمین برجای مانده است؛ بنابراین پژوهش در این زمینه ضروری و قابل توجه خواهد بود. در این کتاب درباره داروهای سنتی و انواع درمان بیماری‌ها و عقاید عامیانه‌ای که در این زمینه در جوامع مختلف ایران به‌ویژه جوامع روستایی و عشایری معمول بوده و اکنون نیز کم‌وبیش رواج دارند و همچنین گیاهان دارویی و آب‌های معدنی به روش علمی بحث شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65217295536ed.jpg

فرهنگ و مصطلحات طب سنتی ایران‌ - جلد اول - دوم - سوم

محمدتقی میر

پیشرفت های علمی عصر حاضر بدون شک مرهون تلاش علمی گذشتگان است. آنچه امروز دنیای غرب از آن بهره گیری می کند ریشه ای در مشرق زمین و در گذشته سرزمین های اسلامی دارد. با استقرار و توسعه تمدن اسلامی تمدن و هنر ملل مختلف در مرکز خلافت اسلام تمرکز یافت و در رشته های نجوم، ریاضی، شیمی و پزشکی پیشرفت های عظیمی حاصل گردید. تمدن اسلامی با وجود دانشمندانی چون ابن سینا، رازی و ابوریحان بیرونی به اوج شکوفایی خود رسید و بنای رفیع علم را در سرزمین های اسلامی و مشرق زمین استوارت نمود. بدون تردید ارتباط با ریشه های علمی گذشته آیندگان را در دستیابی به فرهنگ علمی غنی گذشته رهنمون می سازد. و این امر جز با نشر آثار گذشتگان و تلاش در جهت معرفی آنان به دانش پژوهان و مشتاقان دنیای علم و معرفت میسر نخواهد شد. برای دستیابی به پیشرفت های علمی حقیقی بهره برداری بهینه از منابع علمی گذشته و پیوند آن با دانش و اطلاعات و تکنولوژی جهان امروز ضروری است....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65c0decfe1482.jpg

بزرگان سیستان

ایرج افشار سیستانی

هدف از تألیف این کتاب، شناساندن نام آوران و افتخار آفرینان سیستان از روی بیطرفی و بر پایه مآخذ و منابع معتبر تاریخی است. این سرزمین از گذشته های دور تا به امروز، خاستگاه صدها سیاست پیشه، سردار، دانشمند، شاعر، عارف و… بوده است. بعنوان نمونه می توان از یعقوب لیث، امیر حمزه، فرخی سیستانی، ابو سعید سجزی و… نام برد که بعضی از آنان شهرتی جهانی هم دارند. از آنجا که فراهم آوردن نام و نشان همه بزرگان سیستانی امکان پذیر نیست، کتاب حاضر مجموعه ای است مشتمل بر زندگینامه گروهی از آنان؛ و نیز معرف اوضاع اجتماعی، سیاسی و روابط ارباب حکومت با مردم آن دیار.

شرح حال
کتاب
65a7c56e9e1bd.jpg

پژوهش در نام شهرهای ایران

ایرج افشار سیستانی

در مجموعه حاضر اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی 241 شهر ایران گردآوری شده است .در ابتدای کتاب، مطالبی درباره جایگاه جغرافیایی، ناهمواری ها، آب و هوا، پوشش گیاهی و زندگی جانوری سرزمین ایران، همچنین خاستگاه ایرانیان، نام ایران و پیشینه تاریخی این مرز و بوم آمده است .کتاب با عکس هایی از آثار تاریخی و مراکز دیدنی شهرهای شرح شده، همراه است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب