آثار و بناهای تاریخی هر کشور، آیینه هویت و نمونه توانمندی مردم آن در صفحات تاریخ درخشان آن بوده که احیاء، حفظ و معرفی آنها وظیفه همگانی است. هرات باستانی که در اعصار گذشته دارای مدنیت‌های جهان‌شمول و کم‌نظیری است، در تاریخ به «نگین خراسان» مشهور بوده و به‌ویژه هرات در قرن نهم هجری به مرکز «رنسانس شرق» شهرت جهانی دارد. نویسنده در این کتاب به معرفی مختصر تعدادی از بناهای تاریخی و اماکن مقدس این دیار کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6346c13211418.jpg

خط و تحول آن در شرق باستان و ترجمه نبشته های میخی و پهلوی مکشوفه

علی سامی

این کتاب تاریخچه مختصری از پیدایش خط و تحول آن در شرق باستان به ضمیمه ترجمه کتیبه های میخی و پهلوی بصورت کتابی ارائه داده است. مطالب مندرج و جمع آوری شده در این کتاب نتیجه مطالعه و خواندن کتابها و نوشته هایی است که راجع به خطوط و آثار باستانی نگاشته شده و حتی المقدور سعی شده است آخرین نظریه و بررسی و عقیده استادان خط و محققین را ذکر نماید ...

62d295c302cf7.png

هرات در دوره تیموری‌ها

سرور همایون

این کتاب درباره تاریخ هرات در دوره تیموریان است. برای درک و دریافت چگونگی وضع سیاسی دوره تیموری هرات، نگاهی گذرا بر گذشته جریان‌های سیاسی و نظامی منطقه که در حکم شالوده دستگاه سیاسی امیر تیمور و اخلاف او بود، در ابتدای کتاب آمده است. سپس به افسانه و تاریخ در پیدایش و رشد خطه هرات اشاره شده و در بخش‌های بعدی معماری دوره تیموری‌های هرات، هرات و تحقیقات هنری، تاریخ‌نویسی، نجوم و ریاضی، شعر و ادب، هنر نقاشی و .... بررسی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

606f10348936d.png

گنج بقا؛ شرح غزلی از ابوالمعانی بیدل

ولی شاه بهره

ابوالمعانی بیدل رشد و انکشاف زندگی اجتماعی را در گرو رعایت آداب عرفان اجتماعی دانسته و آن را به بهترین شیوه برای تعلیم دیگران ارائه و بیان می‌دارد. او دارای عارفان محکم و مستدلی است که در کلام وی می‌توان ایهام، اشارات، کنایات و مثالات نهایت پرمعنی و کم‌نظیری را دریافت. در این کتاب یکی از غزلیات بیدل که شارح آن را بعنوان «پهلوی عجز» معرفی کرده، شرح و تفسیر شده است.

نظم/شرح شعر
کتاب