این کتاب درباره تاریخ هرات در دوره تیموریان است. برای درک و دریافت چگونگی وضع سیاسی دوره تیموری هرات، نگاهی گذرا بر گذشته جریان‌های سیاسی و نظامی منطقه که در حکم شالوده دستگاه سیاسی امیر تیمور و اخلاف او بود، در ابتدای کتاب آمده است. سپس به افسانه و تاریخ در پیدایش و رشد خطه هرات اشاره شده و در بخش‌های بعدی معماری دوره تیموری‌های هرات، هرات و تحقیقات هنری، تاریخ‌نویسی، نجوم و ریاضی، شعر و ادب، هنر نقاشی و .... بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

627913b4d4b98.png

هرات نگین خراسان

ولی شاه بهره

آثار و بناهای تاریخی هر کشور، آیینه هویت و نمونه توانمندی مردم آن در صفحات تاریخ درخشان آن بوده که احیاء، حفظ و معرفی آنها وظیفه همگانی است. هرات باستانی که در اعصار گذشته دارای مدنیت‌های جهان‌شمول و کم‌نظیری است، در تاریخ به «نگین خراسان» مشهور بوده و به‌ویژه هرات در قرن نهم هجری به مرکز «رنسانس شرق» شهرت جهانی دارد. نویسنده در این کتاب به معرفی مختصر تعدادی از بناهای تاریخی و اماکن مقدس این دیار کرده است.

61d0769319268.png

تاریخ مختصر هرات در عصر تیموریان

عبدالحکیم طبیبی

نویسنده در این کتاب با بررسی و تحقیق درباره بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ که به دوران درخشان حکومت جانشینان تیمور در هرات اختصاص یافته است، از دوره معاصر فراتر رفته و پایه‌های استوار دوره‌های پیشین را برای بنای آینده مطالعه و بررسی کرده است. فصل‌های اول و دوم کتاب در حکم مقدمه‌ای است برای فصول بعدی و در فصل‌های سوم و چهارم نیز بر دوره‌های شاهرخ میرزا و سلطان حسین بایقرا تکیه شده است که در شمار درخشان‌ترین دوره‌ها در تاریخ تیموریان محسوب می‌شوند. در فصل چهارم مدار سخن بر معرفی و بررسی شخصیت و آثار امیرعلیشیر نوایی، مولانا عبدالرحمن جامی و استاد کمال‌الدین بهزاد گشته است.