با توجه به ارزش و اهمیتی که کورش و کارهای بزرگش برای تاریخ بشر داشته است جای بسی دریغ بود که در هیچ زبانی کتاب مستند و جامعی درباره وی نوشته نیامده بود. نویسنده همواره آرزو داشت که برای ادای دین نسبت به آن شاهنشاه بزرگ ایرانی، چنان نقیصه ای را جبران کند، و شش سال در تهران و لندن و وین بر سر این کار رنج برد و از همه سرچشمه های باستانی و بررسیها و پژوهشهای نوین سود جست، تا کتاب حاضر را فراهم آورد. این کتاب در سال 1349 توسط انتشارات دانشگاه پهلوی به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62d0124794e8c.jpg

یک شاهزاده هخامنشی

ع. شاپور شهبازی

به عقیده مولف کتاب،اگرچه این کتاب زندگی نامه یکی از نامبردگان تاریخ ما، یعنی کورش جوان می باشد، میتوان آن را تاریخی از ایران در سده پنجم پیش از میلاد شمرد، زیرا از رویدادهای آن روزگار، و از زد و بندهای سیاسی مردان آن زمان، و نیز از عللی که به لشکرکشی و کشته شدن کورش جوان پایان گرفت سخن می راند. نویسنده در نوشتن این کتاب، به مانند کارهای دیگر، هدفش روشن ساختن بخشی از تاریخ ایران و کوششهای پهلوانان این آب و خاک مقدس در نگهداری میراث نیاکان، و نیز توصیف اندیشه ها و کارهای یکی از نام آوران تخشای و جهانجوی ایرانی بوده است. ولی در این زندگی نامه، یکه تاز و میدان دار رویدادها جوانی بوده است که اگر به تاج و تخت ایرانشهر دست می یافت، از بزرگترین فرمانروایان تاریخ میشد ولی چون در آوردگاه کوناکسا نگونسار گشت و بر خاک خفت، مایه دردناک ترین گزندها و بی نوایی های روزگار هخامنشی گشت.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب