اشا در فرهنگ اوستا و آیین مزدیسنا و آرمان پارسایی دارای معنای بسیار ژرف و گسترده است و یکی از پایه های این فرهنگ به شمار می رود. اشا در اوستا به معنای نظم و هنجار فرمانروا بر جهان هستی و همچنین نظم و هنجار فرمانروا بر روان و زندگی آدمی است که راستی نمایش آنست. اشا معنای پاکی را نیز میدهد و هنگامی که وازه اشا و اشو و اشویی بکار برده می شود به روان اندیشه و گفتار و کرداری اشاره می شود که از هرگونه آلودگی و پلیدی بری باشد. اشو شخصی است پاک و راست، شخصی زدوده از هر گونه پیرایه ناراستی و کژ روی. و هیشتا در اوستا به معنای بهترین است واژه "اشا و هیشتا" یا "اردیبهشت" به معنای "راستی و پاکی بهترین" است و اردیبهشت که یکی از پایه های آرمان پارسایی است در سراسر اوستا ستوده میشود. در بخش نخست کتاب گوشه ای از جهان هستی تصویر شده است و نشان داده شده است که سامان هستی چیست و چگونه جهان شگفتی آور پیرامون ما گرد آورده ای از هنجار و سامانی است که درازنا و ژرفنای آن هرگز به گمان و اندیشه در نمی آید. هنگام بررسی فلسفه اشا می رسیم به اشای روانی یعنی سامان و هنجار روانی که این گفته نیز از دیدگاه روانشناسی امروز نیز درخور بررسی و توجه بسیاری است، آیین مزدیسنا و آرمان پارسایی بر آن است که بر روان آدمی سامان و هنجار فرمان میراند. آدم روان درست کسی است که روانش از سامان و هنجار بیرون نمی رود. در بخش دوم کتاب هنگام بررسی اشا یا هنجار روانی از زندگی آدمهایی یاد شده است که هر کدام به علتی روانشان از هنجار بیرون شده است و این ناهنجاری روان آنها را گرفته دردها و رنجهایی کرده است که در کتاب امده است. بخش سوم کتاب ویژه هنجار اجتماعی است که "داد" و " دادگری" یا "قسط" و عدل نمودار آن است که باز در بخش سوم گوشه هایی از اجتماعی که گرفتار بیداد شده نشان داده شده است. بخش چهارم کتاب از هنجار اقتصادی و دو بخش دیگر از هنجار و سامان در جهان و در طبیعت سخن می رود.

منابع مشابه بیشتر ...

63875095bf946.jpg

جشنهای آتش (جشن سده، چهارشنبه سوری، آذرگان، شهریورگان)

هاشم رضی

جشن مهرگان ، چله ، شب يلدا ، جشن سده ، پنجه ، چهارشنبه سوري برخي از جشن هاي ايراني با آتش پيوند دارند و برخي با آب. از ميان جشن هاي منسوب به آتش،‌ مهرگان، چله، شب يلدا، جشن سده، پنجه و چهارشنبه سوري از همه مشهورترند. كتاب «جشن هاي آتش» كه پژوهشي درباره جشن هاي منسوب به آتش در جهان و مراسم و آيين هاي سنتي آنها ميان زرتشتيان ايران و پارسيان هند است. مولف در پيشگفتار شرح داده است كه قبلا در كتاب «نوروز، سوابق تاريخي تا به امروز» درباره گاه شماري و جشن هاي ايران باستان توضيح داده است،‌ اما درخواست بسياري از علاقه مندان به تاريخ و فرهنگ ايران زمين و نيز دانشجويان رشته هاي مرتبط، وي را بر آن داشته است كتاب كوچك تر و كم حجم تري را صرفا بر پايه پرداختن به جشن هاي ايراني منتشر كند. نويسنده اين كتاب را از جشن مهرگان آغاز مي كند و با جشن تيرگان به پايان مي‌رساند. در اين ميان گزارش‌هايي درباره برگزاري مهرگان ميان زرتشتيان كرمان و يزد، مهرگان در دوره اسلامي و در دوران خلافت عباسيان، جشن سده و گذشتن سياوش از آتش، جشن هاي آتش ميان ارامنه و جشن هاي آذرگان و ارديبهشت‌گان از مطالب خواندني كتاب هستند.

62f3b5a699d7d.jpg

روشنان سپهر (فلسفه و زیباشناسی در ایران باستان)

شیوا کاویانی

به دلیل از میان رفتن تقریبا تمامی نوشته ها و منابع باستانی ایران پیش از زرتشت، تنها با بازخوانی گفتارهای خود زرتشت و نیز آیین ودای هندی و نوشته های یونانی ها می توان به این سرچشمه ها دست یافت. پژوهش هایی که در این کتاب آمده هم نتیجه سنجش های تطبیقی فرهنگ ها و آیین های جهان است و هم دستاورد مطالعه های موردی در فرهنگ و اندیشه ایرانی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b4e5348f8d1.jpg

رستم در شاهنامه، دفتر دوم، نخستین جنگ

حسین وحیدی

شاهنامه سروده ابر سخنسرای تاریخ حکیم ابوالقاسم فردوسی از گرانبارترین و ارزشمندترین دفترها در پهنه فرهنگ جهان است. عنوان دفتر دوم از کتاب رستم در شاهنامه "نخستین جنگ" است که حسین وحیدی آنرا در سال 1375 توسط انتشارات فرزین به چاپ رسانده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
6017e55f47420.jpg

دین پایه زرتشتی

حسین وحیدی

در این دفتر نویسنده کوشیده است بنیاد و پایه کیش زرتشتی را برای کسانیکه می‌خواهند از این کیش آگاه شوند روشن سازد. این کتاب اثر دکتر حسین وحیدی است و در تاریخ مهر ماه 1359 توسط انتشارات اشا منتشر شده است

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب