شمار اسناد این مجموعه 34 است که ظاهرا در جنب اسناد موجود رقم سنگینی را نشان نمی دهد. ولی چند حسن دارد: نخست اینکه این اسناد مربوط به ادوار مختلف و سلسله های مختلف است. دیگر اینکه مضامین آن متفاوت است. یعنی هم فرمان انتصاب به مقامات دولتی است هم دستور رعایت حقوق افراد هم لزوم احقاق حق مردم هم اضافه حقوق و این خود از غنای مندرجات حکایت می کند. اما حسن آخر آنکه این مجموعه مشتمل است بر سند افزایش حقوق اعتمادالسلطنه به میزان چهار هزار تومان در سال که خود بدان فخر می کند و اعتماد السلطنه از پیشوایان محققین و روهروان طریق دانش و بینش و تالیف و تصنیف است و حق بزرگی به گردن دوستاران تاریخ و فرهنگ و ادب ایران دارد و سند فوق نمونه ای است از توجه به یک مولف ایران دوست بزرگوار و نشانه ای از احترام و ارزش دانش در عصر قاجاری.

منابع مشابه بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

6613ebd54fc03.jpg

اسنادی از مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه

جمعی از نویسندگان

اسناد کتاب حاضر بیانگر جو محدود و بسته حاکم بر مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه است، متعلق به بایگانی وزارت دربار و ریاست وزرای دوره پهلوی اول است. قسمت اول اسناد این کتاب به مطبوعات و قسمت دوم به احزاب اختصاص داده شده است. در قسمت مطبوعات بخش اول اسناد عمدتا شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه در خصوص درخواست رفع سانسور یا توقیف از نشریه خود و یا ابراز وفاداری نسبت به دستگاه حاکمه است. بخش دوم مربوط به انتشار روزنامه های پیکار و نهضت در برلن و اقدامات دولت ایران در جلوگیری از انتشار این روزنامه ها و ممانعت از ورود نسخ آن ها به ایران و سایر کشورهاست. قسمت احزاب نیز که بخشی کوچک از اسناد این مجموعه را به خود اختصاص داده، دربرگیرنده اسناد وزارت دربار در فاصله سال های 1304 تا 1311 ه.ش است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63592e2fa033a.jpg

سیمای شاهان و نام آوران ایران باستان

محمداسماعیل رضوانی

تاریخ ایران را برای وقوف بر چهره واقعی قهرمانان می توان به پنج دوره مشخص تقسیم کرد: 1. ایران تا ظهور اسلام؛ 2. از ظهور اسلام تا حمله مغول؛ 3. از حمله مغول تا شاهنشاهی صفوی؛ 4. از شاهنشاهی صفوی تا رواج عکاسی در ایران؛ 5. از رواج عکاسی تا بحال؛ کتاب سیمای شاهان و نام آوران ایران باستان تالیف بانو ملک زاده بیانی و محمداسماعیل رضوانی است و شامل این عناوین است: کتاب شامل چهار فصل است. فصل اول به پادشاهان ماد اختصاص دارد. فصل دوم درباره هخامنشیان و زنان عهد هخامنشی است. فصل سوم به سلسله اشکانیان می پردازد و در مورد بانوان عهد اشکانی و شاهزادگان پارس بحث کرده است و در فصل آخر به عهد ساسانیان می پردازد

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
5a09567a89ec0.png

روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه در سفر سوم فرنگستان (کتاب دوم)

ناصرالدین شاه از فرمانروایان معدودی است که به هر سفری رفته سفرنامه نوشته است؛ اما نکته که باید به آن توجه کرد این است که او منحصراً قصد سفرنامه‌نویسی نداشته است. وی علاقه وافری داشته است که زندگانی خود را روز به روز یادداشت کند و چون قسمتی از خاطرات روزانه او مصادف با سفرهای متعدد داخلی و خارجی او شده، این قسمت از خاطرات یعنی یادداشت‌هایی که در روزهای سفر انجام یافته، نام سفرنامه به خود گرفته است. این کتاب حاوی یادداشت‌های مربوط به سفر سوم او به فرنگ است که هر فصل را به خط خود آغاز می‌کرده چند سطری نوشته و آنگاه به تقریر خاطرات می‌پرداخته و منشیان خوشنویس متعدد او تقریرات او را تحریر می‌کرده‌اند. مهم‌ترین نویسندگان یا محررین این خاطرات امین خلوت بوده که قسمت عمده سفرنامه را تحریر کرده است. این سفر از روز شنبه دوازدهم شعبان 1306 قمری آغاز شده اما یادداشت‌ها از روز شنبه سیزدهم رجب تقریبا یک ماه قبل از سفر آغاز می‌شود. این کتاب یادداشت‌های از تاریخ 13 رجب تا 23 شوال 1306 قمری است. کتاب دوم هم از روز دوشنبه 24 شوال آغاز می‌شود و به دوشنبه 28 ذی‌الحجه 1306 (از طهران الی شهر آنورس) پایان می‌یابد.

نثر/سفرنامه
کتاب