563c4f752a504.jpg

دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار «ناصر»

به کوشش: حسن گل محمدی
مکان چاپ: تهران ناشر: نشر علم تاریخ چاپ: ۱۳۹۰ هجری شمسی تیراژ: ۲۲۰۰ نوبت چاپ: اول شابک: ۹۸۷-۹۶۴-۲۲۴-۳۱۲-۹ زبان: فارسی

چهارمین شاه قاجار با این‏که تحصیلات مرتبی نداشت اما دارای ذوق و استعداد شاعری بود. نثر وی سادگی و دلنشینی خاصی داشت و چندین سفرنامه نیز از او به جا مانده است. مراثی اهل بیت و غزل هایش معروف و دلنشین است. با میرزا امین شیرازی و فروغی بسطامی عارف نیز الفت داشت. شاعرانی چون قاآنی، محمود خان ملک الشعرا و سروش اصفهانی در دربار ناصرالدین شاه رفت و آمد داشتند. در دوران پنجاه سال حکومت ناصرالدین شاه اولین تحصیل کردگان فرنگ به ایران بازگشتند و شروع ترجمه آثار روز دنیا، تاسیس دارالفنون به همت امیرکبیر، ایجاد صنعت چاپ و تکثیر کتاب، آغاز روزنامه نویسی در کشور منجر به تغییر و تحولات بسیار در جامعه از جمله در شعر و نثر فارسی بود. دیوان ناصر الدین شاه پیش از این هم به چاپ رسیده بوده ولی شامل همه اشعار او نبوده است. در سال 1363 نیز همین مصحح دیوان او را به چاپ رساند ولی با این بار با تعمق و مطالعه دوران قاجار به تکمیل این تصحیح پرداخت.

منابع مشابه بیشتر ...

65b90e28c37f6.jpg

نظام سياسي و سازمانهاي اجتماعي ايران در عصر قاجار

غلامرضا ورهرام

در پژوهش حاضر کوشیده شده ضمن بررسی تاریخی تحولات اجتماعی مانند نقش مذهب و چگونگی حرکت‌های مذهبی سیاسی، تغییرات تشکیلات اداری در چارچوب رویدادهای سیاسی و اقتصادی ایران عصر قاجار معرفی و ارزیابی شود. افزون بر آن مباحث تنظیمات و قوانین در دوران‌ قاجار تاسیس انجمن‌ها و احزاب و گسترش آن‌ها از جمله موارد قابل توجه در بررسی حاضر است. در آغاز کتاب منابع این اثر و محتوای آن‌ها معرفی شده است. روند گسترش تاریخی قاجار، حکومت‌های عصر قاجار، ساختار حکومت در دوران قاجار (نظام و تشکیلات اداری حکومت، و تقسیمات کشوری و اداری)، سازمان لشکری در دوران قاجار، سیاست مذهبی در عصر قاجار، طبقات و سلسله مراتب اجتماعی در عصر قاجار، تنظیمات و قوانین در دوران قاجار، سیاست‌های فرهنگی در عصر قاجار، روابط خارجی ایران در دوران قاجار، امتیازها و قراردادهایی که از جانب اتباع و یا دولت‌های بیگانه با ایران منعقد شده است، جنبش‌های اجتماعی ایران در عصر قاجار، و گسترش گروه‌ها و احزاب سیاسی در عصر قاجار.

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.