6581be8d4423d.jpg

وزیران ایرانی از بزرگمهر تا امیرکبیر: دوهزار سال وزارت‌

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات کومش تاریخ چاپ: ۱۳۷۴ هجری شمسی زبان: فارسی

همانطور که در این کتاب خواهید خواند علاقه مندی و یا بالعکس بی علاقگی یک وزیر به هر امری در زمان تصدی وی چه بصورت آشکار و چه بصورت پنهانی در گسترش و شکوفائی و یا انحطاط و نابودی آن مقصود و هدف تأثیری مهم و شگرف داشته است. به همین علت خدمات ارزنده ی وزیران ایرانی به تمدن و فرهنگ ایران در سخت ترین و بحرانی ترین مواقع سیاسی و فکری در دوران بعد از اسلام به ویژه در دوره عباسیان، سامانیان، غزنویان، به شرحی که در این کتاب خواهید خواند بسیار حائز اهمیت است. از طرفی در طول تاریخ ایران وزیران نیز بوده اند که در زمان صدارت خود که می بایستی در اندیشه تعالی ملک و ملت باشند فقط به فکر سود خویش و رفاه بستگاه و اطرافیان خاص خود بوده و سرانجام به سخت ترین وضع کشته شده و یا با خواری و زاری مرده و در ردیف خائنین به ملک و ملت قرار گرفته اند.

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

659158acabff7.jpg

فرهنگ شاعران زبان پارسی از آغاز تا امروز

عبدالرفیع حقیقت (رفیع)

در تهیه و تنظیم این تالیف چهار اصل مورد توجه بوده است: نخست: انتخاب شاعران بزرگ زبان پارسی به طور عموم. دوم: شاعرانی که اشعار آنان در ادبیات پارسی بسیار مشهور است. سوم: شاعرانی که اشعار آنان در 6 مجلد نگین سخن آمده است. چهارم: عموم شاعران معاصر، اعم از کهن سرا و نوپرداز که اشعار آنان در تذکره های عمومی معاصر، و یا به صورت مجموعه شعر، و یا در روزنامه ها و مجله های تهران چاپ و منتشر شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
653662815a3b6.jpg

تحقیقی پیرامون آزاداندیشی و مردمگرایی در ایران

عبدالرفیع حقیقت (رفیع)

پژوهشی تاریخی در باب آزاد اندیشی و مردم گرایی در ایران که فرهنگ بشری و علمی را در میان ایرانیان بررسی کرده و رفتار بزرگان ایرانی و مردم را در جنبه های مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی از جمله رفتار با اسیران، تشکیل حکومت های گوناگون، جنبش ها، قیام ها و نهضت های شکل گرفته و … مورد بحث قرار داده و با نمایاندن چهره و حوادث تاریخی گوناگون، رموز والای انسانی را بیان و راهی به سوی تکامل معنوی گشوده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب