6583107bdc721.jpg

دلقک‌های مشهور درباری و مسخره‌های دروه‌گرد: از زمانهای دور تا اواخر عهد قاجار

ناشر: انتشارات سنایی تاریخ چاپ: ۱۳۶۳ هجری شمسی زبان: فارسی

درباره دلقک های مشهور درباری و مسخره های دوره گرد از زمان های دور تا اواخر عهد قاجار. از زمانهای دور تا اواخر قاجار در دوران های گذشته بسیاری از سلطان ها و پادشاهان ایران و جهان در دربار خود افراد دلقک و مسخره پیشه ای داشتند که با حاضر جوابی ها و شیرین کاری ها به ویژه متلک های نیشداری که به حاضران جلسه می گفتند، شاه را می خنداندند و موجب شادی و انبساط خاطرش می شدند. دلقک ها اجازه داشتند به هر کس هر چه دلشان خواست بگویند با این شرط که در بذله گوویی و مسخرگی های خود نمکی داخل کنند. معروف ترین دلقک هایی که نامشان در تاریخ ثبت شده است عبارتند از: طلخک ( که واژه ی دلقک از آن است) دلقک سلطان محمود غزنوی؛ پونه، دلقک طرخان علاءالدین خلج؛ جعفرک، دلقک دربار ملک شاه سلجوقی؛ کل عنایت، دلقک شاه عباس کبیر؛ لوطی صالح، دلقک کریم خان زند که بعدها گرفتار خشم آقا محمد خان قاجار شد. و...

منابع مشابه بیشتر ...

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62a467599b739.png

بندر کُنگ شهر دریانوردان و کشتی‌سازان

حسین نوربخش

کُنگ نام فعلی بندر کنگ است و تا آنجا که از نوشته‌ها و تاریخ‌ها برمی‌آید، این کلمه از قرن‌ها پیش بر روی این بندر نهاده شده و سابقه نام‌گذاری این بندر بسی قدیمی و طولانی است. در این کتاب نویسنده درباره این بندر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، انواع جهازها و لنج‌ها، دریانوردی و لنج‌سازی، سیر تاریخی این بندر، قسمت‌های مهم جهازبادی و لنج موتوری و .... بحث و بررسی انجام داده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
61b8a70791727.jpg

جزیره قشم و خلیج فارس

حسین نوربخش

قشم، این بزرگترین و با اهمیت ترین جزیره ایران در تمامی خلیج فارس، که در دهانه نام آور تنگه هرمز قرار گرفته و با جزایر هرمز، هنگام و لارک، مجمع الجزایر قشم را تشکیل می دهد، مشهورتر و مهمتر از آن است که نیازی به شرح داشته باشد. برای شناختن قشم و مردم آن و برشمردن خصوصیات این جزیره بزرگ و باسابقه نیاز به سالها اقامت در محل و بررسی و جستجو و مطالعه همه جانبه آن است. تاریخ و گذشته قشم و جزایر اطراف آن، از تاریخ و تحولات استان هرمزگان و تنگه هرمز و خلیج فارس، جدا نیست، موقعیت مناسب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی جزیره قشم، همواره در طول تاریخ مورد توجه استعمارگران و جهانخواران و حکومتهای محلی بوده است و قبل از اینکه ما ایرانیان به آن توجه لازم و شایسته داشته باشیم، غارتگران دریاها، مثل اسکندر مقدونی، پرتغالیها، هلندیها، فرانسویها، آلمانیها و انگلیسیها، ارزش این جزایر را دریافتند و آنها را مدتها در تصرف خود داشته و به غارت و چپاول سرمایه ها و ثروتشان مشغول بوده و یا از موقعیت مناسب جغرافیایی، دریایی و سوق الجیشی آنها در جهت پیشبرد مقاصد خود بهره ها بردند......

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب