این کتاب شامل گوشه هایی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی ایران مخصوصا دوران معاصر می باشد. فهرست کتاب شامل پنج بخش است بخش اول زبان و ادبیات فارسی، بخش دوم فردوسی و شاهنامه؛ بخش سوم گفتارهای اجتماعی و تاریخی؛ بخش چهارم یادی از دوستان؛ بخش پنجم گوناگون و قسمت آخر غلطنامه و اصلاحات است.

منابع مشابه بیشتر ...

6655e4ec5953d.jpg

صحافی سنتی ( مجموعه پانزده گفتار و کتابشناسی درباره وراقی، صحافی، وصالی، مجلدگری از یادگارهای هنر ایرانی و اسلامی)

جمعی از نویسندگان

کتابی حاضر مجموعۀ پانزده گفتار دربارۀ هنر صحافی اسلامی و ایرانی است. مقالات این کتاب خواننده را با کلیاتی دربارۀ سیر صحافی در دورۀ اسلامی (عمدتا از قرون اولیه تا دورۀ قاجار) به ویژه در ایران،اقسام جلدها و تزئینات آنها، ابزارهای صحافی و برخی از استادان جلدسازی آشنا می‌سازد. چند متن برگزیده از منابع مختلف، از جمله یک منظومه و دو کتابشناسی دربارۀ صحافی اسلامی که یکی از آن دو به منابع خارجی اختصاص یافته، از بخش‌های پایانی این کتاب است.

663cd89485546.jpg

نه گفتار از نه استاد

جمعی از نویسندگان

کتابی که ترجمه آن اینک از نظر شما میگذرد رساله مختصری است که بیشتر برای تدریس در مدارس نوشته شده است. فلیسین شاله، درین رساله موجز سعی کرده است چنانکه شیوه اوست تمام مسائل مهم متافیزیک را با بیان ساده و دلپذیری مطرح و تقریر کند. بیان او در مورد مباحث فلسفی بیان یک فیلسوف نیست بیان یک معلم است. بیان او در مورد انتقاد، معتدل و در قضاوت، محتاط جلوه می کند. اقوال و آراء را با بیان ساده و موجزی تقریر می نماید و در همه حال سعی دارد تمام مطالبی را که درباره هر کدام از مسائل متافیزیک گفته اند، تا حدامکان جمع و نقل نماید. معذلک بدون سابقه ذهنی درک مطالب او دشوار خواهد بود. خواننده این کتاب وقتی به خوبی می تواند این مسائل مهم و دقیق و مبهم را درک کند که با جمال از تاریخ فلسفه را می توان توصیه کرد. خواننده ایرانی در چنین مواردی می تواند به کتاب نفیس "سیر حکمت در اروپا" مراجعه نماید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64f5dd405235f.jpg

رستاخیز ادبی ایران

غلامعلی رعدی آذرخشی

رستاخیز ادبی ایران خطابه ای است از دکتر غلامعلی رعدی آذرخشی که در فرهنگستان ایران به سال 1321 خورشیدی ایراد شده و در همان سال و سال 1322 در روزنامه کیهان ادبی و مجله آموزش و پرورش و مجله نامه فرهنگستان به طبع رسیده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
کتاب
5e41a5afdd902.png

نگاه؛ مجموعه‌ای از اشعار رعدی آذرخشی

غلامعلی رعدی آذرخشی

شعر دل‌انگیز پارسی طی قرون راه تکامل و اعتلاء پوییده و در هر دوره‌ای شاعران توانایی به سهم خود بر غنای آن افزوده‌اند. در عصر کنونی نیز در ادامه این تعالی سخن‌پردازانی پدید آمده‌اند که ضمن حراست از میراث گرانقدر گذشتگان، بر ارزش این گنجینه افزوده‌اند. بی‌شک دکتر رعدی آذرخشی از جمله آنان است. دکتر رعدی در اقسام مختلف شعر طبع‌آزمایی کرده است. قوالب شعری او معمولا از میان اوزان معمول و متداول در شعر پارسی انتخاب شده و اگر گاه در قصائد خود به اوزان فشرده و کوتاه یا بحور به اصطلاح نامطبوع نیز روی آورده، به‌خوبی توانسته خود را از تنگنای قوالب و قوافی برهاند و بی هیچ‌گونه تکلفی، الفاظ و اوزان را به معنی و مفهوم بپیوندد. این کتاب متضمن نمودارهایی است از انواع مختلف شعر که شاعر در آنها طبع‌آزمایی کرده است. در ابتدای کتاب نیز در مقدمه‌ای دکتر حسین خطیبی به زندگی و ویژگی‌های شعری رعدی آذرخشی اشاره کرده است. کتاب در بخش‌های چکامه‌ها، غزل‌ها مثنوی‌ها، گوناگون و رباعی‌ها گردآوری شده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب