داستان‌های قرآنی در ادب فارسی مورد توجه و استقبال خاص‌ شاعران و نویسندگان قرار گرفته است. این داستان‌ها به صورت‌ بازنویسی و بازآفرینی یا در قالب تصویرهای شاعرانه مانند: تضمین، تلمیح، اقتباس و... در شعر و نثر فارسی انعکاس یافته است. یکی از این داستان‌ها که بسیار مورد توجه شعرای ادب فارسی‌ قرار گرفته است، داستان یوسف است که به تعبیر قرآن «بهترین‌ قصه‌ها» ست. در این داستان اهداف تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی فراوانی نهفته است. حدود سی منظومه از این داستان به نام «یوسف و زلیخا» سروده‌ شده است. تعدادی از این منظومه‌ها فعلا موجود است و بقیه در دسترس نیست.

منابع مشابه بیشتر ...

63fa0c455ce4b.jpg

فهرست نسخه های خطی کتابخانه ملی ملک - جلد چهارم (نسخه های فارسی از کلیات شوقی تا یوسف و زلیخا)

ایرج افشار, محمدتقی دانش پژوه

کتاب حاضر جلد چهارم از فهرست نسخه های خطی کتابخانه ملک وابسته به آستان قدس است که شامل نسخه های فارسی از کلیات شوقی تا یوسف و زلیخا می‌شود. این کتاب زیر نظر ایرج افشار و محمدتقی دانش پژوه و در سال 1364 تالیف شده است.

6044cbe32efff.jpg

عشق پیری

ابراهیم وحید دامغانی

نویسنده در مورد این کتاب اینگونه می‌گوید: در سالهای اختناق و توقیف نوشته‌ها نویسنده هرچه دقت می کرد طوری مطلب بنویسد که به سانسور گرفتار نشود معذلک بی‌خطر هم نمی‌گذشت، از سالها پیش بصورت داستان‌نویسی بسیاری از مطالب را می‌نوشتم و پس از آنکه در جرائد آن روز مانند نشریات انجمن تبلیغات اسلامی منتشر می‌گشت، مستقلا هم به چاپ می‌رسید. و نخستین کتاب داستانهای اسلامی نویسنده به عنوان "شگفتیها از تاریخ اسلام و جهان" مکرر به چاپ رسید ولی دیگر از جلدهای بعدی خبری نشد. گرچه این چند داستان بایستی جلد سوم می‌گشت، اما چون جلد دوم که شامل داستانهای جالب و کم‌نظیر بود معلوم نیست دیگر به دستم برسد یا توفیق گردآوری آنرا از متون مختلف پیدا کنم. این مختصر را بنام جلد دوم تقدیم میدارم.