محمد علی بامداد پس از سالها انس با اشعار حافظ، به دنبال یافتن شخصیت واقعی حافظ بر آمده و به آنچه تذکره ها درباره زندگی و مسلک او نگاشته اند و به افسانه پردازی های دیگران وقعی ننهاده و کوشیده است که از لا به لای اشعار حافظ به افکار و عقاید، منش و روش او دست یابد. بامداد در این تحقیق از حکایات و داستانهای صوفیانه برای بیان مطالبش مدد گرفته است به عنوان مثال به کمک فتوحات مکیه ابن عربی در باب فرقه ملامیه اثبات می کند که حافظ ملامتی است.

منابع مشابه بیشتر ...

6183e7b077f29.png

نمادگرایی در اندیشه ابن عربی

گروهی از نویسندگان, ابراهیم مدکور

کتاب‌های ابن عربی به‌زعم خیل عظیم موافقان و مخالفانی که دارد، در بیشتر کشورها مدام در حال انتشار است و در کشور ما نیز سنت دیرینه شرح‌نویسی بر آثار وی همچنان تا به امروز ادامه یافته است. وحدت وجود، نظریه اعیان ثابته، وحدت ادیان و نقش کلیدی عشق در حیات آدمی از جمله عناصر تشکیل‌دهنده دستگاه فکری ابن عربی محسوب می‌شود. ابن عربی معتقد است تمام موجودات در ذات الهی عین ثابته‌ای دارند. با تجلی خداوند، ایمان ثابته ظهور و بروز می‌یابد و در نتیجه عالم موجود می‌شود. کاربرد نماد و نمادگرایی در نظام فکری ابن عربی بسیار متنوع و فراوان است. مفاهیم متعددی در آثار او به کار می‌رود که معانی نمادین گوناگون دارد. این کتاب دربرگیرنده مقالات روشنگری از نویسندگان و محققان ابن‌عربی‌شناس عمدتاً مصری است که حاصل تلاش گروه فلسفه و جامعه‌شناسی مجلس الاعلی مصر در بزرگداشت هفتصدمین سال تولد ابن عربی است.

61125fccb0482.jpg

لوایح در بیان معانی عرفانیه

نورالدین عبدالرحمن جامی

این رساله ایست مسمی به لوایح در بیان معارف و معانی که بر الواح و ارواح ارباب عرفان و اصحاب ذوق و وجدان لایح گشته و به طور کلی لوائح کاملا عرفانی و مخصوصا جامی به کلمات شیخ محیی الدین محمدبن العربی نظر داشته و از کتاب معتبر و بسیار معروف فصوص الحکم اقتباساتی نموده است