در این مقاله نویسنده به یکی از قصاید سعدی با مطلع: «آسمان را حق بود گر خون بگرید بر زمین / بر زوال مُلک مستعصم امیرالمؤمنین» پرداخته و ضمن بررسی ویژگی‌های آن به توضیح اشکالی پرداخته که بر سعدی گرفته شده مبنی بر آنکه شروع قصیده‌اش در مرثیه خلیفه المستعصم است و پایان و مقطع آن در مدح اتابک؛ یکی از افرادی که در قتل وی دست داشته است. بدین ترتیب نویسنده تناقض موجود را با استدلال‌های خود پاسخ گفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

5687a54f2baa5.PNG

نه هر کس حق تواند گفت گستاخ

معصومه معدن‌کن

در میان فحول ادب فارسی که آثار آنها بزرگ‌ترین سرمایه افتخار ما ایرانیان است، سخن سعدی بیش از همه زبان حال دل و اندیشه ماست. کلام او در هر نوع زبان جان و دل و مفّسر شوقی است که تنها او می‌تواند از عهده آن برآید. بسیاری از مضامین و موضوعات قصیده سعدی را دیگران نیز گفته‌اند، اما لطف بیان و همدلی واقعی او در هیچ یک از آثار دیگر یافته نمی‌شود. این اشعار دنیایی است شناختنی و معرّف ابعاد وسیع‌تری از جهان‌بینی عمیق و انسانی او. صراحت و شهامت وی در گفتن حرف حق از بی‌نیازی سعدی به صاحبان زروزور حکایت می‌کند. در این مقاله کوشیده شده تا به بررسی ویژگی‌های شعر وی نسبت به این خصیصه پرداخته شود.

5687a2f6a03e1.PNG

مدیحه‌های سعدی

سیدجعفر شهیدی

در این مقاله ستایش یا مدیحه‌سرایی‌های سعدی نسبت به ممدوحان که همانا شاهان و حاکمان هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جایگاه سعدی به عنوان یک شاعر ناصح و مادح مورد ارزیابی قرار گرفته است. به باور نویسنده، سعدی اگر به مدحی پرداخته همچون واعظی عمل نموده که برای تأثیر نصیحت‌های تلخ در کام مخاطبان، از حکایات و تمثیل‌های طنزآمیز برای شیرین ساختن آن بهره می‌جوید. سعدی میانه‌رویی وارسته و مزیّن به خوی انسانی و برکنار از تملّق و چاپلوسی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57e152aca10db.PNG

تاریخ شاهی قراختائیان؛ از مؤلفی ناشناخته در قرن هفتم

تاریخ شاهی کتابی به پارسی درباره دوران حکومت سلسله قراختائیان کرمان در سده هفتم است. ناصرالدین منشی، مؤلف تاریخ شاهی را خواجه شهاب‌الدین ابوسعید معرفی کرده‌ است. تاریخ شاهی مشتمل بر فصول متعددی است و در دو بخش تنظیم شده است. مباحث بخش نخست عبارت است از: سیاست مدن، اخلاق و خصال پادشاهان و وزیران، لزوم دبیر و وزیر و آداب خدمت‌گزاری، همچنین رساله‌ای کوتاه از خواجه نصیرالدین توسی در آیین کشورداری و ترجمه فصلی از جاویدان خرد ابوعلی احمد بن محمد مسکویه از عربی به پارسی. بخش دوم کتاب در باره تاریخ کرمان است و مؤلف ضمن شرح رویدادهای سلطنت قُتلُغ ترکان، به اهتمام او در امور وقفی و ذکر موقوفاتش پرداخته است. آخرین فصل کتاب که ناتمام مانده، با وقایع ۶۶۸ به پایان رسیده‌ است. نثر تاریخ شاهی به دور از تکلف و عبارات پیچیده و همراه با تمثیل‌های شعری است. تاریخ شاهی با تصحیح و مقدمه محمدابراهیم باستانی پاریزی در 1355 شمسی در تهران چاپ شده است.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب