در نتیجه مطالعه دستوری واژه در حوزه علم صرف روسی، دو نوع مقوله زبانی از یکدیگر متمایز می‌شوند. این دو مقوله عبارتند از: «مقوله دستوری» و «انواع لغوی ـ دستوری». تعیین مقوله‌های دستوری با استناد به یک سری خصوصیات دستوریِ واژه انجام می‌پذیرد. زبان‌شناسان و دستورنویسان روس با لحاظ نمودن معیارهای متفاوت، مقوله‌های دستوری را به انواعی تقسیم می‌کنند. در تعیین انواع لغوی دستوری، علاوه بر خصوصیات دستوری، یک سری خصوصیات لغوی و معنایی نیز در نظر گرفته می‌شوند. انواع لغوی ـ دستوری را در ارتباط با واژه‌ها باید یک مقوله درون طبقه‌ای دانست که در درون اقسام کلمه مختلف مشخص می‌شوند.

منابع مشابه بیشتر ...

5fb8e9cea58c9.png

مقدمات زبانشناسی

مهری باقری

زبانشناسی دانش شناخت زبان است. زبان و ماهیت و چیستی آن یکی از موضوعاتی است که اندیشه نخستین فلاسفه و دانش‌پژوهان نام‌آور جهان باستان مانند افلاطون و ارسطو را نیز به خود مشغول کرده بود و از آن دوران تا عصر حاضر، همواره توجه به زبان در میان دانشمندان به صورتی مستمر ادامه یافته و آنان را به انجام تحقیقاتی درباره زبان در زمینه‌های مختلف واداشته است. این کتاب برای دروس مقدمات زبانشناسی و زبانشناسی عمومی تألیف شده و در پایان هر مبحث پرسش‌هایی گنجانده شده تا دانشجویان بتوانند با پاسخ‌گویی به آنها خود را بیازمایند.

56904733e76c3.jpg

بهار و ادب فارسی مجموعه یکصد مقاله ملک الشعرای بهار جلد دوم

مرحوم محمد تقی بهار متولد 1265 مشهد، از ده سالگی شعر سرود و در 19 سالگی به مقام ملک الشعرایی رسید. تحصیلات خود را نزد ادیب نیشابوری تکمیل کرد. از 20 سالگی وارد حزب مشروطه خواهان خراسان و در طی سالها چندین بار تبعید شد. با روزنامه خراسان و طوس همکاری داشت و در 23 سالگی روزنامه نوبهار و به دنبال توقیف آن، تازه بهار، زبان آزاد و‌ یومیه را گشود. چندین بار نماینده مجلس شد. مجله دانشکده را بنیان نهاد و ادبیات را در دانشسرای عالی تدریس کرد. به تصحیح متون کهن پرداخت و سبک شناسی نثر را به طبع رساند. وی قریب 50 سال از عمر شریف خود را به تحقیق و پژوهش در ادبیات فارسی گذراند و کارنامه درخشانی به یادگار گذاشت و در سال 1330 به دلیل بیماری از دنیا رفت. در این اثر یکصد مقاله از مقالات شادروان محمد تقی بهار (1330- 1265ش) به کوشش محمد گلبن جمع آوری شده است.