جلد دوم جلسات سخنرانی درباره شاهنامه و فردوسی مدتی بعد از اولین جلسه برگزار و 24 مقاله و سخنرانی ارائه شد. دکتر خانلری ریاست این جلسات سه روزه را برعهده داشت و خود بیاناتی را ایراد فرمود. در بیانات او آمده است با وجود گذشت هزار سال از سرودن شاهنامه و معیار بودن این اثر در شناخت ایران باستان، هنوز کار علمی و تحقیقی دقیقی از این اثر ماندگار و جاودانه در ایران تهیه نشده است و بهترین نسخه ها و تصحیح ها را مستشرقین آلمانی و روسی انجام داده و حتی لغت نامه ای نیز درباره کلمات شاهنامه ترتیب داده اند. برای شناخت ارزش کار فردوسی، باید ابتدا شاهنامه را به روش علمی، تصحیح انتقادی کرد و سپس فرهنگ لغات آن را استخراج کرد. باید کمیته ای برای شاهنامه فردوسی تشکیل داد که به این مهم بپردازد و مراکز علمی کشور را از تحقیقات خود مطلع سازد تا وقت و فرصت پرداختن به کارهای باارزش دیگر در این زمینه فراهم گردد. در این مجموعه موضوعاتی چون ارزش ادبی شاهنامه،‌ اندرزنامه های پهلوی در شاهنامه، سنجش پیشدادیان و کیان با آویستا، تأثیر شاهنامه در تاریخ ایران و جهان، استفاده از شاهنامه در واژه سازی فارسی، احکام نجومی شاهنامه، جنبه های اساطیری و تطبیق آن با اساطیر غرب و ... مطرح شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

631f2190152e4.png

فرهنگ جامع شاهنامه

محمود زنجانی

لغات شاهنامه را تعداد زیادی از اساتید این فن در دوره‌های مختلف و به سبک‌های گوناگون معنی کرده‌اند؛ ولی این کتاب شاید از بعضی جهات با سایرین تفاوت دارد. این کتاب از لغت آبان شروع و به یونان ختم می‌شود و برای هر کلمه معانی مختلفی به کار رفته است و کوشش شده برای هر کلمه تا حد امکان تمام شواهد و مصادیق شعری آن از شاهنامه اخذ و عیناً اشعار آن زیر لغت مربوط آمده است. سعی شده لغات مربوط به شهرها و کشورها با تفصیل بیشتری شرح داده شود و همین‌طور شخصیت‌ها و اعلام مشروح آمده است.

62b0477d586fc.jpg

سومین کنگره پزشکی ایران مهرماه 1333

نشریه حاضر مجموعه سخنرانیها و گزارشهای سومین کنگره پزشکی ایران در موضوع مبارزه با سل می باشد که در سال 1333 توسط نشریه اداره انتشارات و خدمات اجتماعی املاک و مستغلات پهلوی منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب