این کتاب مجموعه حاصل جلساتی است که درباره شاهنامه فردوسی و تأثیر آن در فرهنگ ایران برپا شده بود. در این جلسات مقالات و سخنرانی هایی از سوی ادب دوستان نوشته و گفته شد. با وجود گذشت هزار سال از سردون شاهنامه فردوسی، نگفته های بسیاری درباره این اثر جاوید وجود دارد که هر روز نویسندگان و علاقمندان بیشتری به تأمل در آن وا می دارد که گوشه ای از این اثر بزرگ را بررسی کنند. شاهنامه تنها اثر حماسی ای به شمار می آید که در شخصیت ملی و حوادث تاریخی ملت خود تأثیرگذار بوده است. شاهنامه متعلق به یک ملت نیست بلکه شهرت جهانی دارد و مدتی بعد از درگذشت فردوسی به زبان گرجی ترجمه شده است. چندی بعد به عربی، فرانسه،‌ انگلیسی، آلمانی،‌ایتالیایی، روسی، لهستانی و زبانهای دیگر ترجمه شده و آثار منظوم و منثور زیادی بر اساس قسمت های مختلف این حماسه به وجود آمده است. زنده نگه داشتن زبان فارسی، پند گرفتن از تاریخ و مبنا ساختن روحیه جوانمردی و دلاوری در بین نسل جوان سبب تشکیل جلسات شاهنامه شناسی شده بود. مقالاتی چون زن در شاهنامه، تأثیر شاهنامه در ادبیات، فردوسی و فردای ایران، بررسی پندهای فردوسی از دید فرهنگ، سنت های ملی و شاهنامه و چندین مقاله دیگر در جلد نخستین این مجموعه آورده شده است. این مجموعه به همت وزارت فرهنگ و هنر در سال 1350 شمسی به طبع رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

631f2190152e4.png

فرهنگ جامع شاهنامه

محمود زنجانی

لغات شاهنامه را تعداد زیادی از اساتید این فن در دوره‌های مختلف و به سبک‌های گوناگون معنی کرده‌اند؛ ولی این کتاب شاید از بعضی جهات با سایرین تفاوت دارد. این کتاب از لغت آبان شروع و به یونان ختم می‌شود و برای هر کلمه معانی مختلفی به کار رفته است و کوشش شده برای هر کلمه تا حد امکان تمام شواهد و مصادیق شعری آن از شاهنامه اخذ و عیناً اشعار آن زیر لغت مربوط آمده است. سعی شده لغات مربوط به شهرها و کشورها با تفصیل بیشتری شرح داده شود و همین‌طور شخصیت‌ها و اعلام مشروح آمده است.

62b0477d586fc.jpg

سومین کنگره پزشکی ایران مهرماه 1333

نشریه حاضر مجموعه سخنرانیها و گزارشهای سومین کنگره پزشکی ایران در موضوع مبارزه با سل می باشد که در سال 1333 توسط نشریه اداره انتشارات و خدمات اجتماعی املاک و مستغلات پهلوی منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب