5707a901e400d.PNG

تطور مفهوم محاکات در نوشتارهاي فلسفي ـ اسلامي (با تکيه بر آثار متي، فارابي، ابن سينا، بغدادي، ابن رشد، خواجه نصير و قرطاجني)

محاکات کلمه کليدي در بوطيقاي فلسفي است که عنصر جوهري شعر را تشکيل مي‌دهد. مفهوم اين کلمه از زماني که در نوشتارهاي ارسطو مطرح شده تا آن زمان که از طريق متي بن يونس قنائي وارد حوزه اسلامي شده و تا زماني که از زير دست فلاسفه مسلمان عبور کرده، پيوسته در حال تغيير بوده است. مقاله حاضر، در صدد است مفهوم کلمه را از طريق بررسي پديدار شناسانه در نوشتارهاي فلسفي حوزه اسلامي بررسي نمايد. منابع تحقيق از ترجمه اثر ارسطو توسط متي بن يونس قنائي شروع مي‌شود و به ترتيب به رساله‌هاي شعري فارابي، ابن سينا، بغدادي، ابن رشد، خواجه نصير طوسي و حازم قرطاجني مي‌رسد. محورهاي اصلي بحث در اين مقاله عبارت است از: قلمرو معنوي محاکات، وجود تمايز و اشتراک محاکات در هنرها، محاکات در شعر، انواع محاکات شعري، اهداف محاکات شعري، محاکات شعري و قياسات منطقي، محاکات شعري و صورت‌هاي بلاغي، محاکات و مساله وجود، محاکات شعري و هدف تربيتي اخلاقي شعر. در هر مورد به ترتيب تاريخي، نظريات چهره‌هاي فوق را بررسي کرده‌ايم. قرطاجني فيلسوف نيست، اما از آن جا که نظرياتش تحت تاثير ابن سينا و فارابي قرار دارد و در پايان دوره تدوين بوطيقاي فلسفي اسلامي ايستاده، اثر او را هم در زمره اين تحقيق گنجانديم.

منابع مشابه بیشتر ...

63037b0119139.png

مکتب فلسفی اصفهان

سیدمحمدعلی مدرس مطلق

به طور مسلم ظهور چشمگیر مکتب فلسفی اصفهان زمانی بوده که صفویه این شهر را به عنوان پایتخت برگزیدند و حکمایی چون سیدمحمدباقر استرآبادی (میرداماد)، شیخ بهاءالدین محمد عاملی (شیخ بهایی) و سیدابوالقاسم موسوی حسینی (میرفندرسکی) در آن رحل اقامت افکنده و بازار مباحث فلسفی رونق بسزا یافت. از آن زمان به بعد چراغ حکمت در این شهر خاموش نشده و تا امروز مکتب فلسفی اصفهان به حیات خود ادامه داده و به ظهور حکمایی چون شیخ محمود مفید، سیدصدرالدین کوهپایه‌ای و حاج‌میرزا علی آقای شیرازی منجر گردیده است. نویسنده در این کتاب مکتب فلسفی اصفهان از آغاز تا امروز را بررسی کرده است.

62f8e1dc207e0.png

فیلسوف شیرازی در هند

اکبر ثبوت

این کتاب در معرفی نود تن از علما و فیلسوفان کشور هند است که به نوعی تحت تأثیر آموزه‌های فلسفی صدرالدین شیرازی بوده‌اند. به عبارت دیگر آثاری در شرح رسائل ملاصدرا نگاشته یا در نوشته‌های خویش به او اقتدا کرده‌اند. درباره هر شخصیت اطلاعاتی به این ترتیب درج شده است: مشخصات نام، آثار و کتاب‌های چاپ‌کرده، شاگردان و استادان. برخی از این افراد عبارتند از: قاضی عصمةالله عمری لکهنوی، انوارالدین حسینی، محمدشاکر سیندیلوی، شیخ سعدالله سلونی، سیدمستعدخان، نظام‌الدین انصاری، باب‌الله جونپوری، شاه عبدالعزیز دهلوی، شاه رفیع‌الدین دهلوی، ابراهیم سعد شیرازی و .... .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60a61c16956e2.png

افق های شعر و اندیشه سنایی غزنوی به همراه گزیده‌ای از حدیقة الحقیقة

سیدمهدی زرقانی

با وجود برخی کتاب‌ها و مقالاتی که درباره شعر و اندیشه سنایی به رشته تحریر درآمده، همچنان جای خالی کتاب که کلیات اندیشه سنایی را به گونه‌ای دقیق و مبتنی بر یک تحقیق علمی برای ادب‌دوستان تبیین نماید، به‌روشنی مشاهده می‌شود. این در حالیا ست که سنایی نه‌تنها اولین شاعری است که مضامین مربوط به عرفان عابدان را به طور گسترده وارد شعر فارسی کرد، بلکه افزون بر آن در واردکردن عرفان عاشقانه به ساحت شعر فارسی نیز فضل تقدم از آن اوست. نگارنده در این کتاب ابتدا فهرست موضوعی آثار سنایی را تهیه کرده و سپس بر اساس آن به شرح و بسط اندیشه‌های او بر اساس یک استقرای تام پرداخته است. در پایان کتاب نیز گزیده‌ای از حدیقة الحقیقة سنایی آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
581587167d4d0.PNG

طرحي براي طبقه‌بندي انواع ادبي در دوره کلاسيک

سیدمهدی زرقانی

تقسيم‌بندي انواع براي بسياري از مباحث ادبي لازم است. نگارش تاريخ ادبي با رويکردها و روش‌هاي نوين، بدون مشخص کردن انواع اصلي ممکن نيست؛ چنانکه در بسياري از شاخه‌هاي نقد ادبي و تحليل محتوا نيز موضوعيت دارد. موضوع اصلي مقاله دقيقا در همين نقطه شکل مي‌گيرد: طراحي الگويي براي طبقه‌بندي انواع ادبي فارسي در دوره کلاسيک. مجموعه آثار در دو شاخه شعر و نثر جاي گرفته است. «شاخه شعر» کلاسيک فارسي را مي‌توان در سه نوع اصلي طبقه‌بندي کرد: حماسي، غنايي و تعليمي ـ القايي. هر سه نوع در مقاله باز تعريف، و زير شاخه‌هاي هر کدام نيز بر اساس مصاديق ادبيات فارسي تعيين و تعريف شده است. «شاخه نوشتارهاي منثور» فارسي شامل آثار ادبي، شبه ادبي و غير ادبي مي‌شود. آنچه براي ما موضوعيت دارد، نوشتارهاي ادبي و شبه ادبي است. در مقاله پس از تعريف هر کدام از اينها،‌ نوشتارهاي ادبي در قالب دو نوع («روايت‌مدار»‌ و «نوشتارهاي ادبي غيرروايي») گنجانده شده است. تعريف و تعيين مصداق‌هاي هر کدام از اينها به همراه مجموعه زيرشاخه‌هاي آنها در دوره‌ کلاسيک، بخش ديگري از مطالب مقاله را تشکيل مي‌دهد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله