ريخت‌شناسي قصه‌هاي عاميانه در سال 1928م. توسط فرماليست روسي «ولاديمير پراپ» آغاز شد. اساس کار وي بر پايه اعمال شخصيت‌هاي قصه نهاده شده و در سال‌هاي اخير، يکي از شيوه‌هاي رايج در تحليل ساختاري قصه‌ها بوده است. در اين مقاله، هفت‌خوان رستم که از جمله قصه‌هاي پرماجراي شاهنامه فردوسي بشمار مي‌رود و موضوع آن ياري رساندن رستم به کيکاووس براي رهايي از بند ديو سپيد است، مورد بررسي قرارگرفته است. براي اين منظور ابتدا مقدمه‌اي درباره تعريف و تبيين ريخت‌شناسي، پيشينه تحقيق و معرفي هفت‌خوان رستم مطرح شده، سپس قصه بر اساس الگوي پراپ مانند: وضعيت آغازين، غيبت، کسب خبر و ... مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و در نهايت فرم داستاني شامل: پي‌رنگ، زاويه ديد، زمان و مکان و ... بررسي شده است. اين پژوهش بيان‌گر اين است که هفت‌خوان رستم تا حدودي زياد داراي ويژگي‌هاي قصه‌هاي عاميانه است و الگوي ساختاري موافق با الگوي پراپ نيز در آن ديده مي‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

64d2447b34ebe.jpg

معمای شاهنامه - جلد اول (باستان شناسی و داستان شناسی شاهنامه)

سیامک وکیلی

ویژگی اصلی این پژوهش، کنکاش باستان‌شناسانه و روان‌شناسانه درباره‌ی شخصیت‌ها و فضای اجتماعی و سیاسی داستان‌های "شاهنامه" است. به باور نگارنده: "شاهنامه دارای دو بخش است که به طور کامل با هم تفاوت دارند. ویژگی‌های ساختی، زبان شناسی، جهان‌بینی و مانند این‌ها در هر دو بخش چنان ناهماهنگ و ناهمخوانند که می‌توان گفت دارای دو اندیشه، دو استعداد، و دو پسند جداگانه و نایکدست‌اند. برای نمونه در یک بخش سستی و ناپایداری جهان، بنیان جهان‌بینی است و در بخش دیگر آزپرستی و زیاده‌خواهی اساس جهان‌بینی است و در بخش دیگر آزپرستی و زیاده‌خواهی اساس جهان‌بینی نویسنده را می‌سازد؛ ..... بر این اساس می‌توان شاهنامه را بر دو بخش جداگانه بخش‌بندی کرد بخش نخست از آغاز شاهنامه تا پایان شاهنشاهی (= امپراتوری) کیخسرو به همراه داستان رستم و اسفندیار است که شاهنامه‌ی اصلی نامیده می‌شود و بخش دوم از آغاز پادشاهی لهراسب تا پایان شاهنامه (بدون داستان رستم و اسفندیار) است که آن را شاهنامه افزوده نام نهاده‌ایم. شاهنامه‌ی افزوده نوشته‌ی فردوسی است؛ اما شاهنامه‌ی اصلی نویسنده‌ی دیگری دارد که باید برای یافتن نامش در تاریخ و تاریخ ادبیات کاوش کرد. کتابی که پیش رو دارید کوشیده تا این نظر را که کل شاهنامه نوشته‌ی یک تن نیست به اثبات برساند".

608e691f194eb.png

شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی (متن کامل چهار کتاب اصلی و سه داستان الحاقی با مقابله و تصحیح از روی مشهورترین نسخه‌ها)

ابوالقاسم فردوسی

شاهنامه فردوسی بزرگ‌ترین منظومه حماسی و تاریخی ایران و در شمار عظیم‌ترین و زیباترین آثار حماسی ملل عالم است. از شاهنامه افزون بر نسخ خطی گرانبها، چاپ‌های مختلفی در دست است. این نسخه با حروف متناسب، تصاویر متعدد با فهرست کامل مندرجات و فرهنگ لغات و مزایای دیگر مهیا شده است. در آغاز کتاب نیز مقدمه طبع معروف امیر بهادر در شرح احوال فردوسی که محتوی مقدمه بایسنقری مشهور به مقدمه جدید شاهنامه است و هجونامه معروف فردوسی درباره سلطان محمود و تاریخ و ترجمه سلطان محمود سبکتکین آورده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57c06fad27adf.PNG

بررسی تطبیقی حبسیات ملک الشّعرای بهار و ناظم حکمت

حمیدرضا فرضی

حبسیات، اشعاری هستند که تأثّرات و آلام درونی شاعر را در محیط زندان بازگو می‌کنند و پرده از چهره حاکمان استبداد برمی‌دارند. ملک‌‌الشعرای بهار و ناظم حکمت از شاعران معاصر ایران و ترکیه، در راه مبارزه خود با استبداد، سال‌های سال زندان و تبعید را تجربه کرده‌اند و هر کدام به نحوی تأثّرات درونی خود را در شعر خویش متبلور ساخته‌اند. مقاله حاضر با نگاهی اجمالی به نقاط مشترک و مورد اختلاف این شاعران، به مقایسه تعدادی از حبس‌ سروده‌های آنان پرداخته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله
5724dc56872fd.PNG

نقد کهن‌الگويي شعر «قصه شهر سنگستان» مهدي اخوان ثالث

حمیدرضا فرضی

«نقد کهن‌الگويي» يکي از رويکردهاي اصلي نقد ادبي معاصر است که به کشف ماهيت و ويژگي اسطوره‌ها و کهن الگوها و نقش آنها در ادبيات مي‌پردازد. در اين مقاله «قصه شهر سنگستان» از ديدگاه نقد کهن‌الگويي، بررسي و بر اساس کهن الگوهاي قهرمان، مرگ و تولد دوباره، پير دانا، سايه و خويشتن، و نمادهاي کهن‌الگويي درخت، کوه، دره، غار، چشمه، چاه و عدد هفت، تحليل شده است. اساس کهن‌الگويي اين شعر بر اسطوره «قهرمان منجي» شکل‌گرفته و بقيه کهن الگوها و نمادها در ارتباط با آن معنا يافته‌اند. از ميان مراحل سه‌گانه تحول و رستگاري، رفتار قهرمان (شاهزاده) با مرحله دوم که «پاگشايي» نام دارد و داراي سه مرحله (حرکت و جدايي، تغيير و بازگشت) است، تطبيق داده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله