سرشت کمال جوی انسان،‌ او را به سوی کمال رهنمون می کند که قدرت بیان و تکلم، یکی از راه های رسیدن به آن است و لازمه این قدرت، دانستن و به کارگیری فنون بلاغت و فصاحت در کلام است. محیطعلی قنبری در این کتاب برای دست یابی فارسی زبانان به این فن، منتخبی از فنون فصاحت و بلاغت و دیگر صنایع ادبی را به زبان ساده و به اختصار گنجانده است. کتاب حاضر، شامل دو جلد گوهرنامه است که در جلد اول آن فنون معانی، بیان، بدیع، قافیه و پاره ای اطلاعات در ادبیات اروپایی آمده و در جلد دوم نیز علم عروض به شیوه علمی و جدید و مطالبی درباره شعر نیمایی بیان شده است. لازم به ذکر است که مطالب این کتاب در کلاس های آموزش فنون شعر در زنجان تدریس می شده است. این کتاب در سال 1368 شمسی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان به زیور طبع آراسته شد.

منابع مشابه بیشتر ...

66841a00074f8.jpg

انشاء و نامه نگاری نوین به انضمام قواعد علم سیاق

محمد خالقی

در این کتاب به نمونه های مختلفی از نامه های مبنی بر احتیاجات زندگی برمیخوریم که با مطالعه و ممارست آن میتوان نامه های خوب تنظیم و مطالب خود را به طریق بهتری به مخاطب رساند.

665c73f565a06.jpg

جنگ (دفتر هشتم) 1349

جمعی از نویسندگان

دفتر هشتم این جنگ در سال 1349 در اصفهان منتشر شده است. " روشن شدن مسئله ابهام در شعر و بخصوص شعر فارسی با آن سابقه هزار ساله اگر چه مستقیما به روشن شدن تفاوت میان نظم و شعر وابسته است لیکن از آنجا که شناختن و شناساندن مرز میان شعر و نظم آنهم شعر فارسی آن چنانکه تصور میرود ساده نیست، به ناچار باید از طرف دیگر به این مسئله توجه کرد و آن اینکه امید داشت اگر مسئله ابهام در نظم و شعر کهن از سویی و از سوی دیگر در شعر امروز روشن گردد. حدودا تفاوت میان نظم و شعر نیز روشن شده است با اینهمه در اینجا حد ادعای نویسنده این مقاله تنها تعهد مقدمه ایست بر این مهم و نه بیشتر."