573aa4ce34d74.PNG

بررسي کتاب‌هاي درسي سال تحصيلي 88 ـ 1387 دوره ابتدايي از نظر ميزان هماهنگي در جدايي يا اتصال پايه واژه‌هاي فعلي و غيرفعلي در کلمات مرکب

در اين کار پژوهشي تمام کتاب‌هاي درسي سال تحصيلي 88 ـ 1387 دوره ابتدايي کلمه به کلمه بررسي شده است. در اين بررسي، شيوه نگارش کلمات مرکب با توجه به نحوه جدايي يا اتصال پايه واژه‌ها به يکديگر مورد توجه ويژه بوده و ميزان هماهنگ‌بودن کتاب‌هاي مختلف سال‌هاي مختلف مورد مقايسه قرار گرفته است. گردآوري داده‌ها از طريق بررسي تک تک کلمات کتاب‌هاي مذکور صورت پذيرفته است. با توجه به نوع تحقيق، نحوه گردآوري داده‌ها و تجزيه و تحليل آنها، روش انجام کار توصيفي است. جامعه آماري اين پژوهش کليه کتاب‌هاي درسي سال تحصيلي 88 ـ 1387 دوره ابتدايي است و با توجه به اينکه تمام کلمات کتاب‌ها مورد بررسي قرار گرفته، حجم نمونه نيز تمام کتاب‌هاي فوق بوده و نمونه‌گيري انجام نشده است. تجزيه وتحليل داده‌ها از طريق مشخص‌کردن فراواني و ناهماهنگي‌هاي مربوط به اتصال يا جدايي تکواژهاي مختلف صورت پذيرفته است. نتايج تحقيق نشان مي‌دهد که در تعدادي از کتاب‌هاي درسي و همچنين در بين آنها در مقايسه با يکديگر ناهماهنگي‌هايي از نظر نحوه اتصال پايه واژه‌ها در کلمات مرکب وجود دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

62bda9a3e6a23.png

کتاب اول دبستان

عباس یمینی شریف, شمس الملوک مصاحب

این کتاب درسی متعلق به دانش‌آموزان اول دبستان است که توسط دکتر شمس‌الملوک مصاحب و عباس یمینی شریف برای دانش‌آموزان به نگارش درآمده است. در این کتاب دانش‌آموزان اول دبستان با الفبای خواندن و نوشتن آشنا می‌شوند.

61e6d6155d711.png

تاریخ نو (مخصوص دانش پایه سوم دبیرستان‌ها)

. عزت پور

این کتاب که برای دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌ها به نگارش درآمده است، دربرگیرنده دو بخش است؛ بخش نخست به تاریخ مفصل ایران اختصاص یافته که در آن درباره سلسله سلاجقه، خوارزمشاهیان، فتنه مغول در ایران، امیرتیمور و جانشینان او، سلسله صفوی، سلسله افشاریه، سلسله زندیه، سلسله قاجاریه و حکومت مشروطه ایران و سلطنت پهلوی سخن به میان آمده است. بخش دوم دربرگیرنده مختصری از تاریخ عمومی اروپا از تاریخ تشکیل دول عمده آن به بعد است.