اثر ادبي تعليمي، اثري است که دانشي (چه عملي و چه نظري) را براي خواننده تشريح کند يا مسايل اخلاقي، مذهبي و فلسفي را به شکل ادبي عرضه دارد. مثنوي معنوي نمونه بارز ادبيات عرفاني عليمي است که در آن، مولانا به بهترين شکل و در قالب تمثيل و حکايات تعليمي، آموزه‌هاي اخلاقي و عرفاني را به مخاطبانش آموزش مي‌دهد. در اين مقاله، برخي از نکات تعليمي مثنوي و تاثيرگذاري آن بر شنونده و کارکرد آن در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي بررسي مي‌شود تا دريابيم مولوي چگونه از آموزه‌هاي مبتني بر تجربيات ارزشمند خود براي تعليم و تربيت بهره برده است و چگونه مي‌توان از اين آموزه‌ها در کاهش و ترميم آسيب‌هاي اجتماعي در دنياي معاصر استفاده کرد. يافته‌هاي اين تحقيق نشان مي‌دهد مولوي عرفان را امري اجتماعي مي‌داند و آموزه‌هاي عرفاني وي کاملا در حوزه اجتماعي است و مي‌توان با به کارگيري آنها از بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

65a002307ed43.jpg

سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا

مرتضی راوندی

در این کتاب طی سه بخش، سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا بازگو شده است. بخش اول که "سیر فرهنگ و تعلیم و تربیت در ایران" عنوان گرفته شامل مباحثی از این قبیل است: روش تعلیم و تربیت در ایران بعد از اسلام؛ مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت؛ نخستین تلاش‌های بشر در راه کتابت و نگارش مورد علاقه خود؛ عقیده چند تن از صاحبنظران ایرانی در باب تعلیم و تربیت؛ تعمیم نسبی فرهنگ بعد از اسلام، نخستین مدرسان و نقش ایرانیان در توسعه و تکمیل مداری و رشد فرهنگ اسلامی؛ وضع اجتماعی و فرهنگی ایران مقارن حمله مغول؛ مکتب خانه‌ها در عهد صفویه؛ وضع مدارس در اواخر زندیه و اوایل عهد قاجاریه؛ تعلیم و تربیت در عهد قاجاریه؛ وضع مدارس در آغاز جنبش مشروطیت. در بخش دوم ذیل عنوان "نظریات جدید در تعلیم و تربیت" مباحثی از این دست به چشم می‌خورد: تعلیم و تربیت در غرب؛ وضع کلی تعلیم و تربیت در عصر ما؛ روش‌های نوین در آموزش و پروش؛ چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم؛ حمایت و جانبداری ویکتور هوگو از فرهنگ بشری. سومین بخش که "سیر فرهنگ و تعلیم و تربیت در اروپا" نام گرفته مشتمل بر عناوینی از این قبیل است: تعلیم و تربیت در یونان باستان؛ تعلیم و تربیت در روم قدیم؛ مدارس و علوم در قرون وسطی؛ رشد فرهنگ وعلوم تجربی در جریان نهضت اسلامی؛ احیای علوم قدیم؛ رنسانس و تجدید حیات علم و ادب؛ نهضت ادبی در اروپا.

6559fb96c87d4.jpg

شرح مثنوی معنوی - دفتر ششم

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند. جلد ششم، اختصاص به شرح دفتر پنجم دارد و دربردارنده مطالبى همچون پاک كردن آب همه پليدى‌ها را؛ عطاى حق متوقف بر قابليت نيست؛ قصه اياز؛ قصه حيله روباه براى كشيدن الاغ به‌سوى شير و... است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5736c7146c9c6.PNG

بازتاب تضاد در مثنوی

محمدعلی گذشتی

در طی قرون متمادی، بشر در پی کشف و شناخت حقیقت جهان هستی بوده است و در این میان فلاسفه و عرفای غرب و شرق هر کدام راه و روشی را برای رسیدن به شناخت به کار گرفته و معرفی کرده‌اند. یکی از عرفای بزرگ شرق، مولاناجلال الدین محمد است که به این مهم پرداخته و روش تضاد را برای رسیدن به شناخت برگزیده است. به نظر مولانا جهان بر مبنای اضداد آفریده شده و شناخت انسان، طبیعت، حتی خدا از طریق اضداد میسر است. پس اضداد وسیله‌ شناخت جهان هستی می‌باشد. شب نبد نوری ندیدی رنگ را پس به ضد نور پیدا شد ترا بدون وجود تاریکی معنی روشنی درک نمی‌شود، بدون فقر، ثروت، بدون درد، درمان؛ بدون ممات، حیات و ... بنابراین وجود اضداد ما را به شناخت و معرفت حقیقی رهنمون می‌سازد. براساس نظریه مولانا، ظهور موجودات در عالم هستی بدون وجود اضداد امکان‌پذیر نیست؛ وی هم‌چنین معتقد است این تضادها که اساس شناخت هستی هستند؛ تعارضشان تنها در ظاهر امر است، اما در باطن یکی هستند و تقویت‌کننده یکدیگر می‌باشند: زندگانی، آشتی ضدهاست مرگ، آن کاندر میانشان جنگ خاست غوره و انگور ضدان‌اند، لیک چون که غوره پخته شد، شد یار نیک یعنی از نظر مولانا اساس نظام هستی بر پایه همین اضداد است و اگر اضداد نبود هستی‌ای نیز وجود نداشت. به باور مولانا جهان سراسر عرصه تضاد است و تخالف. و خداوند با دو صفت متضاد قبض و بسط در جهان تجلی می‌کند و آن را متعادل نگه می‌دارد. این دنیا هر لحظه در حال تبدل و تحول است و صورت نوی جایگزین کهنگی می‌گردد. او معتقد است بقای جهان به این جنگ و تضاد وابسته است و اضداد از دل هم بیرون می‌آیند و در نهایت به سوی یک آشتی و سازش پیش می‌روند و این سازش و آشتی دوام و استمرار هستی را تضمین می‌کند: جنگ‌های خلق، بهر خوبی است برگ بی برگی، نشان طوبی است خشم‌های خلق، بهر آشتی است دام راحت، دایما بی‌ راحتی است

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله
565c1776acb93.PNG

شهر نور و ظلمت در شعر سهراب

محمدعلی گذشتی

در جهان‌بینی ایرانی با دو عالم ویژه، یعنی عالم نور و ظلمت، روبرو هستیم. این دو عالم برگرفته از تعالیم ارزشمند زردشت در تقسیم جهان به دو بخش تحت سلطه اهورا و اهریمن است. اندیشه‌ای که با نفوذ در باورها و مکتب‌ها ماندگاری خود را تضمین کرده است. در شعر سهراب سپهری بازتاب این دو عالم را به وضوح مشاهده می‌کنیم. سهراب برای به تصویر کشیدن عالم نور که، برخلاف عالم ظلمت یا دنیا، عالمی انتزاعی است از دو بن‌مایه ایرانی و اسلامی استعانت طلبیده است. او شهر نور را بر اساس روشنی بی‌کران، آرمان‌شهر ایرانی، و تصویر باغ که برگرفته از تعالیم اسلامی است طراحی کرده است، نگرشی که البته پیش از اشعار وی در متون عرفانی نیز مطرح بوده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله