مولانا، از جمله عرفايي است که به مفهوم «ذکر» و لوازم آن که بيشتر به صورت نمادين در کلامش ظاهر مي‌شود، توجه خاصي نشان داده است. ذکر از مهم‌ترين عوامل پيوند با عالم فرامادي و رسيدن به مراتب والاي عرفاني است که در غزليات شمس نمادهاي فراواني را در مورد آن مي‌توان پيدا کرد. يکي از اين نمادها «دلارام» است که با «طمانينه» يا «سکينه» که به واسطه گوشه‌نشيني، تداوم اذکار و به يادآوردن خاطرات قدسي در طريقت حاصل مي‌شود، ارتباط دارد. در واقع ذکر حق، منجر به فراموش کردن ماسوي الله در عارف شده و سبب به يادآوردن خاطره قدسي مي‌شود. «خاطره قدسي»، نقطه مقابل خاطره در معناي روانشناسي و فلسفي آن است؛ در فلسفه، تفکر در مورد آنچه در گذشته رخ داده است در گرو انديشيدن و فهميدن مفهوم «زمان» و «هستي» است؛ فلاسفه، اغلب خاطره را در تناسب با پديدارهاي انساني مطرح کرده‏اند که در واقع هويت و صفات انسان را نيز شکل مي‌دهد. در اين مقاله مفهوم «خاطره قدسي» و فرايند شکل‌گيري آن از منظر عرفان اسلامي بررسي شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

60291340886c6.jpg

اندیشه ها

محمد زمان حاج قوانلو

کتاب اندیشه ها مجموعه اشعاری است از محمد زمان حاج قوانلو معروف به "زمان" که در سال 1354 به کوشش مجتبی بدیعی به چاپ رسیده است

5ef4e60123eae.png

مکتب شمس

سید ابوالقاسم انجوی شیرازی

این کتاب دربرگیرنده منتخبی است از بهترین غزل‌ها و رباعی‌های حضرت مولانا به همراه ترجمه و تفسیر برخی کلمات و اصطلاحات تصوف اسلامی که با نسخه دیوان کبیر مصحح شادروان فروزانفر مقابله و تکمیل شده است. در مقدمه مفصل کتاب درباره مولانا و شمس و حیات مولانا مطالبی ارائه شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57eac56dca93f.PNG

ارزش تخلص و كاربرد آن در شعر حافظ

علی محمدی آسیابادی

تخلص، تا آنجا كه به غزل مربوط مي‌شود، نام شعري شاعر است كه اغلب در بيت آخر غزل به كار مي‌رود. با آنكه غزلسرايان بزرگ، تخلص خود را در اكثر غزلياتشان آورده‌اند، ادبا چيزي درباره علت و ضرورت آن ننوشته‌اند. از آنجا كه در بلاغت و علوم ادبي ما، بين شاعر و گوينده شعر، تمايز قايل نشده‌اند، ماهيت نظري و ارزش زيبايي‌شناختي تخلص مجهول باقي مانده است. البته اين بدان معنا نيست كه شاعران بزرگ از ماهيت و ارزش تخلص غافل بوده‌اند، بلكه قراين نشان مي‌دهد شاعران بزرگي همچون حافظ، چه در انتخاب تخلص و چه در كاربرد آن معيارهايي داشته‌اند. كشف اين معيارها نه تنها ارزش و ماهيت تخلص را آشكار مي‌كند، بلكه به سبك‌شناسي شعر شاعر نيز كمك مي‌كند. تخلص در شعر هر شاعري علاوه بر كاركردهاي عمومي، ممكن است داراي كاركردهاي ويژه باشد. چنانكه در شعر حافظ، داراي كاركردهاي ويژه است. از مهمترين كاركردهاي تخلص در شعر حافظ، گسترش ايهام از درون شعر به بيرون شعر، يا به بيان ديگر، سرايان ايهام از شعر به شاعر است. در اين مقاله، كوشيده شده است ماهيت تخلص از طريق تحقيق در منابع مختلف بررسي شود و سپس ارزش زيبايي‌شناختي آن با تمايز ميان گوينده شعر و شاعر، و بررسي كاربرد آن در غزليات حافظ تبيين گردد.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
مقاله
57bd28945f494.PNG

در نظربازی حافظ

علی محمدی آسیابادی

واژه «نظر» در شعر حافظ بسامد بالایی دارد و در هر کاربرد آن، طیفهای معنایی متفاوتی برجسته می‌شود؛ زیرا حافظ با توانمندی ویژه خود، از تمام ظرفیت‌های معنایی که این واژه در زبان فارسی و عربی دارد، استفاده می‌کند. او تعبیر شاعرانه «علم نظر» را با استفاده از همین ظرفیت‌های معنایی واژه می‌سازد و همه افراد را در کنش نظربازی سهیم می‌داند. اما در میان نظربازان، نظربازی او از لونی دیگر است. نظربازی حافظ، نظربازی در حوزه شعر و خیال شاعرانه است.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
مقاله