شاهنامه میراث عظیم ادبی ایران است که در آن با بهره‌گیری از عناصر مختلف اسطوره‌ای، تاریخی، داستانی، غنایی و... کلیتی منسجم و منحصربه فرد شکل گرفته که آن را از حماسه‌های ملت‌های دیگر متمایز و جدا ساخته است. بهره‌گیری مناسب از همه این عناصر آن را حتی به میل و خواسته مخاطبان امروزی خود هم بسیار نزدیک کرده است. در شاهنامه کنش و واکنش قهرمانان و پهلوانان به شکل بسیار جذابی به تصویر کشیده شده است. این قهرمانان در سراسر زندگی پرماجرای خود با آزمون‌های زیادی روبه رو می‌شوند که از آنها می‌توان به «خان» تعبیر کرد. گاهی این خان‌ها گسترش یافته و با اضافه‌شدن ویژگی‌های دیگری به آنها، به حالت داستانی کامل درآمده‌اند که از آنها با نام «هفت‌خان» یاد می‌شود؛ در اینجاست که پای اسطوره به دامن قصه می‌لغزد و اسطوره و قصه یکی می‌شود. قصد ما در این مقاله بررسی نکات کلیدی و مشترک آزمون‌ها، خان‌ها، هفت‌خان‌ها و هفت‌خان گونه‌های قهرمانان در شاهنامه (که شمار آنها متفاوت است) و سایر حماسه‌ها براساس روش تطبیق ساختاری است.

منابع مشابه بیشتر ...

65805cb3b6049.jpg

پنجاه متفکر بزرگ معاصر: از ساختارگرایی تا پسامدرنیته

جان لچت

نویسنده این کتاب به صراحت اقرار می‌کند که مشروعیت آن بیشتر از هر چیزی از اثر مشهور دانیل کالاهان با عنوان "پنجاه فیلسوف کلیدی" (۱۹۸۷) الهام گرفته است. اگرچه تفاوت‌های معینی این اثر را از سایر آثار مشابه متمایز می‌سازد؛ کالاهان باید فیلسوفانی را در طول تاریخ فلسفه انتخاب می‌کرد که نیز به عنوان شخصیت‌هایی شناخته‌شده در میان عموم مردم بودند، مثل فیگورهایی چون افلاطون و هابز یا سارتر. با این حال، انتخاب جان لچز فیلسوفان معاصری که گاه هنوز تا شهرت فاصله داشتند بود. به علاوه، سوال تکراری در مورد تشکیل مجموعه "پنجاه متفکر کلیدی" بیش از سایر آثار مشابه مطرح شد: آیا توافقی در مورد انتخاب متفکران و فیلسوفان وجود دارد که بعضی از آن‌ها هنوز هم در زمان تدوین این اثر در دسترسند؟ به عبارت دیگر، آیا در واقع اسامی مهم‌ترین فلاسفه معاصر در این لیست محل دارند یا می‌توان اسامی دیگری را نیز در نظر گرفت؟ این چالش خود باعث جایگزین شدن اسامی چون آگامبن، بادیو، برگسون، باتلر، دریدا، هایدگر، هوسل، ماتراورز، ویریلیو و ژیژک در ویرایش دوم این کتاب شده است. از دیدگاه نویسنده، مبنای کار او نیز در انتخاب‌های روشن‌کننده و آموزندهٔ آثار بوده است. لچز پنجاه متفکر کلیدی معاصر را در ده گروه تقسیم‌بندی کرده تا تفکرات آن‌ها را درک کنیم: ساختار‌گرایی ابتدایی، فنومنولوژی، ساختار‌گرایی پسااستراکچرالیسم، نشانه‌شناسی، فمینیسم موج دوم، پسامارکسیسم، مدرنیته، پسامدرنیته و در نهایت تفکرات الهام‌گرفته از زندگی. امیدواریم این تقسیم‌بندی به خوانندگان در درک جهت‌گیری‌های فکری متفکران و همچنین درک کلی از معنا و مفهوم این مجموعه کمک کند.

64a56706a9b58.jpg

فرهنگ اساطیر یونان

ف. ژیران

کتاب اساطیر یونان اثری است از ف. ژیران به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و چاپ انتشارات مکتوب. کتاب حاضر به معرفی اسطوره های یونانی که موجوداتی فرازمینی با ویژگی های شگفت آور بودند می پردازد و تحلیلی از تاثیراتی که این اسطوره ها بر فرهنگ بشری و ادب و هنر یونان و جهان برجای گذاشته اند ارائه می دهد. “اساطیر یونان” مطالبی درباره چگونگی پیدایش ایزدان و اطلاعاتی پیرامون ایزدان زمین، ایزدان قهرمان و اسطوره هایی چون آتنا، هرا، آپولن، هرمس، آرس، آفرودیت، پوزئیدون، ایزدبانوی جهان زیرین و… در اختیار می گذارد و داستان ها و افسانه هایی را که پیرامون آن ها وجود دارد ارائه می دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff470d18f3e6.jpg

آموزش فهرست نویسی توصیفی

این کتاب به آموزش بنیادین فهرست‌نویسی توصیفی و فرمت کتابشناختی مارک پرداخته که توضیحات و تمرین‌های مختلف همراه با پاسخهای آنها، در انتهای کتاب، گنجانده شده است. همه فهرست‌نویسان، خواه حرفه‌ای خواه نیمه حرفه‌ای، به این تمرین‌ها نیاز دارند لذا این کتاب هم برای استفاده دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و هم کسانیکه بدنبال اهداف خاصی بوده و یا بواسطه بخشی از پیشرفتهای شغلی قصد دارند اطلاعات زیادی در زمینه فهرست‌نویسی بدانند مناسب می‌باشد. نظر به اینکه پیشینه کتابشناختی پایه و اساس تمامی ابزارهای مورد استفاده در کتابخانه از قبیل فهرست‌ها، کتابشناسی‌ها، و پایگاههای پیوسته می‌باشد، ضروری است کارکنان کتابخانه با حداقل اصول فهرست‌نویسی آشنا باشند.

کلیات/فهارس
کتاب
57ef4c35067f2.PNG

نگاهی گذرا به منظومه‌های نظامی گنجوی از دیدگاه روان‌شناسی

مهوش واحد‌دوست

علم روان‌شناسی در همه پهنه‌های زندگی نمودی فراگیر دارد و هر بخشی از گوشه‌های زندگی را می‌تواند در پیوند با روان‌شناسی دانست به گونه‌ای که بخش‌بندی‌های این علم را چون روان‌شناسی جامعه، روان‌شناسی صنعت، روان‌شناسی انسان و ... پیش می‌آورد. در پیوند با روان‌شناسی انسان؛ آثار ادبی نیز که از تخیل انسان سرچشمه می‌گیرد می‌تواند از این دیدگاه در گستره دید نهاده شود. «استفاده از روان‌شناسی در نقد، مانند استفاده از جامعه‌شناسی، مربوز به نحوه تکوین ادبیات است و ما را یاری می‌دهد تا روشن کنیم که ادبیات چگونه به وجود می‌آید. اوضاع و احوال مبدأ و منشأ هر هنر، تأثیری مستقیم در ماهیت آن هنر دارد، و در نظر بسیاری از منتقدان تعریف صحیح ادبیات را فقط موقعی می‌توان به دست داد که درباره مبانی روان‌شناختی آن شرحی داده شده باشد».

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله