بنيادي‌ترين اصل و مهمترين مساله در تصوف و عرفان اسلامي، موضوع ولايت و شناخت ولي است. اکثر قريب به اتفاق موضوعاتي که در عرفان اسلامي مجال طرح و بررسي يافته‌اند، بر حول محور ولايت شکل گرفته و تکامل پيدا کرده‌اند. از زماني که تصوف از مرحله زهد وارد مراحل پيچيده‌تر خود شد، بحث درباره ولي و مقام ولايت هم روي در رشد و کمال نهاد. در طول تاريخ عرفان و تصوف اسلامي، مباحثي گوناگون و حاشيه‌هاي متعدد درباره موضوع ولايت و شخصيت ولي شکل گرفته است. اين مباحث در برخي موارد بسيار جنجال برانگيز شده و براي چندين قرن ذهن صاحبان انديشه را به خود مشغول ساخته بودند. يکي از اين مسائل مورد نزاع، نظريه «بدايه الاولياء، نهايه الانبياء» است. اين نظريه، بيان‌کننده برتري مقام ولايت بر مقام نبوت است؛ و به ظاهر، در مقابل نظريه «نهايه الاولياء، بدايه الانبياء» که بيان‌کننده برتري مقام نبوت بر مقام ولايت است، قرار دارد. در اين مقاله، ضمن نشان‌دادن سير تاريخي و فرايند شکل‌گيري اين نظريه، به بررسي عقايد و آراي دو گروه درگير در اين نزاع فکري نيز توجه شده است. از ديگر موارد مورد نظر در اين مقاله، تبيين چگونگي برقراري پيوند ميان طرفداران هر دو گروه و توضيح در خصوص استدلال‌هاي مطرح شده براي پايان بخشيدن به اين نزاع عقيدتي است.

منابع مشابه بیشتر ...

64e21608a40fa.jpg

فرهنگ اصطلاحات عرفانی محیی الدین ابن عربی

محیی الدین ابن عربی

کتاب حاضر شامل مجموعه ای از مفاهیم و تعبیرات عرفانی محیی الدین است که بر اساس کتابهای موجود وی، به خصوص فتوحات مکّیه و فصوص الحکم و تفسیر القران و التجلیات الهیه و ترجمان الاشواق تنظیم شده است. برای این کار مدت چهار سال به مطالعه آثار ابن عربی و گردآوری اصطلاحات عرفانی وی و فیش برداری آن پرداخته و پس از آن با مراجعه مجدد به منابع کار ترجمه این اصطلاحات آغاز شد و پس از آن مفاهیم عرفانی را بر اساس حروف الفبا تنظیم و تدوین کرده و در پاورقی هرجا لازم بوده توضیح یا توضیحاتی درباره آن مفاهیم داده شده است.

63ea23d47d587.jpg

الشواهد الربیوبیه فی المناهج الربیوبیه

صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا)

شواهد الرّبوبیه، در میان آثار صدرالمتألهین، برجستگی خاصی دارد، چرا که همه اندیشه های ملاصدرا اعم از الهیات، طبیعیات، مباحث نفس، جاودانگی، معاد و... در آن، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به همین جهت، در حوزه های علمیه و دانشگاه ها به عنوان متن درسی مورد توجه است. تعلیقات حکیم محقق حاج ملا هادی سبزواری و مقدمه و تصحیح و تعلیق اندیشور ژرف اندیش استاد سید جلال الدین آشتیانی بر جذابیت آن افزوده است.