5782d274ee710.jpg

دستور نو یا راهنمای تجزیه و ترکیب جمله های فارسی

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات موسسه مطبوعاتی شرق تاریخ چاپ: هجری شمسی تیراژ: ۵۰۰۰ نوبت چاپ: پانزدهم زبان: فارسی

قواعد و اصول زبان یا همان دستور، وسیله تشخیص و سنجش نوشته ها و افکار صحیح از ناصحیح است. صرف خواندن دستور، نمی توان آن را دانست بلکه باید در عمل از آن دانسته ها بهره برد و به تجزیه و تحلیل و ترکیب جملات روی آورد. از این روی حسن ناظمی، مدرس دبیرستانها به نوشتن «دستور نو» همت گماشت و ضمن بیان ساده قواعد دستور، با به کارگیری شیوه تجزیه و ترکیب، سعی در درک درست قواعد و اصول در ذهن دانش آموزان کرد. این دستور در ده بخش تبویب شده که هر بخش شامل سه قسمت است. در بخش اول قواعد بیان شده، درقسمت دوم جمله هایی به عنوان نمونه، تجزیه و ترکیب شده و در قسمت سوم، تمرینهایی برای سنجش آموخته ها، در نظر گرفته شده است. این کتاب بارها به چاپ رسید و کتاب حاضر،‌ چاپ پانزدهم آن است که در پایان آن، 14 دوره نمونه سؤالات امتحانات سال ششم طبیعی، ادبی و ریاضی همراه با پاسخ صحیح سؤالات گنجانده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

6577132e4f59c.jpg

نحو در ایرانی میانه غربی

کریستوفر ج برونر

این کتاب ساختار نحوی زبان‌های ایرانی میانه غربی را مورد بررسی و پژوهش دقیق قرار داده است. وسعت دید، مثال‌های بسیار زیاد و متنوع از منابع گوناگون زبانی اعم از کتیبه و کتاب، دقت نظر در بیان قواعد نحوی، آغاز انجام موضع، همه و همه بر تسلط، توجه و کارآمدی نویسنده اثر گواهی می‌دهد. این پژوهش می‌کوشد تا نحو را بر اساس منابع متفاوت، با وجود تفاوت و تمایزات اندیشه‌ای که در زمان وجود، میان آنها بوده است، منظم کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6357d0f14b321.jpg

روش نو در فراگیری ادبیات

حسن ناظمی

کتاب روش نو در فراگیری ادبیات شامل چندین قطعه نظم و نثر از شعرا و نویسندگان مشهور چند هزار لغت مشتق و متشابه، تست های دستور زبان لغات متضاد، ارتباط لغات، لغات املائی چندین قاعده درباره درک معانی و صنایع و سبکهای ادبی و دستور زبان فارسی. این کتاب برای سطح دبیرستان و کنکور دانشگاه تدوین شده و به قلم حسن ناظمی نوشته و توسط موسسه مطبوعاتی شرق منتشر شده است.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب