برخي از محققان بر اين باورند که شعر سهراب سپهري داراي مباني عرفان ايراني ـ اسلامي است و برخي ديگر آن را متاثر از عرفان هندي ـ شرقي مي‌دانند و برخي نيز شعر او را تهي از عرفان دانسته‌اند. ابوسعيد ابوالخير از عارفان بزرگ ايراني از مکتب خراسان است، انديشه‌هاي عرفاني اين مکتب با انديشه‌هاي عرفان شرقي نزديکي فراوان دارد. ابوسعيد و سهراب، هر دو نگاه آزادانه‌اي به شريعت دارند و از همين راستا مولفه‌هايي چون عيب‌پوشي و مهرباني با آفريده‌هاي خدا را به کرات در آثار آنها مي‌توان بازجست. همه کس و همه چيز را يکسو و يکسان مي‌بينند، از قيد رنگ و نژاد بر کنارند و از مرز خوبي و بدي‌ها گذشته‌اند و ريا و رياکاران و تابوها جامعه را نقد مي‌کنند. اين مقاله بر آن است که با توجه به عرفان ابوسعيد و سپهري و با تکيه بر دو کتاب اسرارالتوحيد و هشت کتاب به آزادانديشي و جنبه‌هاي آن از ديدگاه آنها بپردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

64d0fe14952b4.jpg

فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی (انگلیسی-فارسی؛فارسی-انگلیسی)

گروهی از نویسندگان

فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی نخستین مجلد از مجموعه ی فرهنگ های اصطلاحات علوم و معارف اسلامی است که در حوزه ی علوم عقلی شامل: عرفان، فلسفه، کلام، اخلاق و منطق و در حوزه ی علوم نقلی شامل: فقه، اصول فقه، تفسیر و علوم قرآنی، رجال، درایه و ادبیات عرب است. این فرهنگ به منظور فراهم آوردن بستر مناسب برای ارائه ی ترجمه های دقیق و رسا و با اسلوب سنگین ادبی از آثار جاویدان عرفان اسلامی تهیه گردیده و اولین قدم مهم در این زمینه به شمار می آید. کتاب حاضر عمده ی اصطلاحات عرفانی را در بر دارد و مدخل ها و معادل های آن ها به دقت گزینش شده و در تهیه آن از بسیاری از پر ارج ترین ترجمه های دهه های اخیر استفاده شده است. راقم این سطور یقین دارد که فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی کمک بزرگی برای مترجمان ایرانی خواهد بود و سهم بسزایی در بهتر برگردانیدن گنجینه های معرفت فارسی به جهان خارج خواهد داشت و وسیله ای ارزنده خواهد بود برای تبدیل کردن زبان انگلیسی به یک زبان اسلامی؛ یعنی زبانی که در آن معارف و ارزش های اسلامی، که در قلب آن عرفان قرار گرفته، به سهولت قابل بیان است؛ علاوه بر این، کمک خواهد کرد تا مترجمان از تشتت و پراکندگی در برگرداندن متون عرفانی رهایی یابند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57219f0b9cf2b.PNG

فروغی بسطامی و غزل بازگشت

عبدالعلی اویسی

فروغی بسطامی از شاعران غزلسرای قرن سیزدهم هجری است وی مدتی از عمر خود را به مدح شاهزادگان قاجاری گذرانید و سپس شاعر دربار ناصرالدین شاه شد. استغراق در آثار و احوال عارفان بزرگ نظیر بایزید بسطامی، حلاج، ابوالحسن خرقانی و دیگر عارفان سبب تغییر حال او و اختیار زندگی درویشی شد. فروغی شاعر دوره بازگشت است. زبان غزلیاتش فصیح و استادانه و نزدیک به زبان سعدی و حافظ است، او مضامین عاشقانه غزل خود را از سعدی و مضامین عارفانه را از حافظ گرفته و بسیاری از غزلیات او به تقلید از سعدی و حافظ است. در این مقاله ضمن بررسی ویژگی‌های غزل فروغی میزان تاثیرپذیری او از شاعران قرن هفت و هشت به روش تحلیل مقایسه‌ای بررسی می‌شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/سبک شناسی و مکتب‌های ادبی
مقاله
57186f1eac8d5.PNG

بررسي رمانتيسم و بازتاب آن در شعر حسن هنرمندي

عبدالعلی اویسی

رمانتيسم، نهضتي فرهنگي، فکري و اجتماعي است که در اواخر قرن هجدهم و اوايل قرن نوزدهم ميلادي در اروپا ظهور يافت و سپس فرهنگ و انديشه شاعران ايراني از جمله حسن هنرمندي را تحت تاثير قرار داد. حسن هنرمندي يکي از شاعران مشهور معاصر در ايران است که در دهه سي با مجموعه اشعار خود «هراس» شهرت خاصي در ايران پيدا کرد. بدون شک آشنايي او با ادبيات فرانسه و ترجمه برخي آثار ادبي فرانسوي به زبان فارسي بر انديشه شعري او تاثيرگذار بوده است. مباني اصلي رمانتيسم و احساسات فردي در اشعار او به خوبي نمايان است و زيباترين جلوه‌هاي مكتب رمانتيسم در شعر فارسي در مجموعه شعر «هراس» از اين شاعر تواناي معاصر جلوه‌گر شده است. در اين مقاله برآنيم که ضمن بيان مضامين و مباني اصول رمانتيسم، تاثيرگذاري اين اصول را بر ذهن و زبان حسن هنرمندي با ذكر شواهد شعري از آثار او بيان كنيم و تاثيرگذاري فضاي نوستالژي رمانتيسم را در شعر اين شاعر نشان دهيم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله