به منظور حفظ زبان از ناراستی و ضرورت اصلاح و تهذیب زبان و با توجه به جایگاه رسانه ملی در این باره، سمینار زبان فارسی در صدا و سیما با حضور اساتید زبان فارسی و اعضای شورای فرهنگستان زبان با دبیری موسی اسوار برگزار شد. پیش از این سمنیار دیگری در سال 1367 شمسی در این سازمان تشکیل شده بود. این سمینار دومین سمینار زبان فارسی بود که در سال 1371 برپا شد و با حضور رئیس جمهور وقت، مقالات ادبی و زبانشناسی عرضه شد. در کتاب حاضر 16 گفتار اساتید زبان شناس معاصر که در سمینار ایراد شده، گنجانده شده است. دکتر ضیاء الدین سجادی، رضا سیدحسینی، علی اشرف صادقی، علی محمد حقشناس، احمد سمیعی گیلانی، علی اشرف صادقی از جمله سخنرانان این سمینار سه روزه بودند. ویراستاری این سخنرانی ها به همت دکتر سمیعی گیلانی انجام شد.

منابع مشابه بیشتر ...

62b0477d586fc.jpg

سومین کنگره پزشکی ایران مهرماه 1333

نشریه حاضر مجموعه سخنرانیها و گزارشهای سومین کنگره پزشکی ایران در موضوع مبارزه با سل می باشد که در سال 1333 توسط نشریه اداره انتشارات و خدمات اجتماعی املاک و مستغلات پهلوی منتشر شده است.

6297773f52251.jpg

ایران کوده شماره 17 (رساله مزیه اللسان الفارسی علی سائر الالسنه ماخلا العربیه، برتری زبان پارسی بر زبان های دیگر به جز عربی)

کمال پاشازاده

اهمیت رساله حاضر یکی از جهت احتوای آن بر مطالب تاریخی و جغرافیایی و ادبی است. مولف این رساله شمس الدین احمدبن سلیمان بن کمال پاشا معروف بابن کمال پاشا یا کمال پاشازاده که معاصرینش او را مفتی الثقلین لقب داده اند، از بزرگان لغویون و فقها و ادبا و یکی از علمای بسیار معروف حنفی زمانه و شعرای نامی عثمانی بوده و بیش از سیصد کتاب نوشته است. کمال پاشازاده یکی از دوستداران زبان فارسی بود. چون این زبان در دربار پادشاهان آل عثمان رواج بسیار داشت و زبان دانشمندان آن سرزمین بود، چنانکه بزرگان پادشاهان این خاندان، مخصوصا سلطان سلیم نخست، باین زبان شعر هم گفته اند. وی در زمان سلطنت همین سلطان به تقلید گلستان سعدی کتاب نگارستان را نوشت، و فرهنگی بنام دقایق الحقایق در مشکلات زبان فارسی فراهم آورد، و رساله ای در تعریب کلمات فارسی و رساله حاضر را که درباره برتری این زبان کهنسال بر همه زبانها بجز عربی می باشد، تالیف کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب