57a81f9e9da34.PNG

گفتمان‌هاي مشترک در چهار رمان فارسي (تحليل تطبيقي درون‌مايه رمان‌هاي خط تيره آيلين، چراغ‌ها را من خاموش مي‌کنم، عادت مي‌کنيم و چهل سالگي)

بسياري از رمان‌هايي که نويسندگان زن ايراني در چند سال اخير نگاشته‌اند، از جهات مختلفي مانند پيرنگ، زاويه ديد، شخصيت و... با هم شباهت دارند. اين مقاله مي‌کوشد چهار رمان از اين نويسندگان را از منظر درون‌مايه مقايسه و بررسي کند. با مطالعه اين گونه آثار، مي‌توان به مشکلات و معضلاتي پي برد که وجود دارند يا در آينده پديدار خواهند شد و هنرمندان توانسته‌اند با ذهنيت هنري خود، آنها را زودتر تشخيص و هشدار دهند. در اين چهار رمان، مشترکات مضموني فراواني وجود دارد که به ظاهر برآمده از گفتماني مشترک است. براي بررسي اين موضوع، ابتدا در بخش مقدمه، توضيحاتي در باب درون‌مايه و چيستي و اهميت آن آمده است. سپس در بخش‌هاي بعدي، درون‌مايه رمان‌ها از دو منظر درون‌مايه‌هاي کلي و درون‌مايه‌هاي جزئي مطالعه شده است. در پايان، دريافتيم که درون‌مايه اين چهار رمان تا حد زيادي شبيه به هم هستند و به نظر مي‌رسد سبب آن، گفتمان مشابه نويسندگان آنهاست. چهار رماني که در اين مقاله بررسي شده‌اند عبارت‌اند از: خط تيره آيلين (اثر ماه منير کهباسي)، چراغ‌ها را من خاموش مي‌کنم و عادت مي‌کنيم (از زويا پيرزاد) و چهل سالگي (نوشته ناهيد طباطبايي).

منابع مشابه بیشتر ...

6162fdb822ce9.png

قصه، داستان کوتاه، رمان؛ مطالعه‌ای در شناخت ادبیات داستانی و نگاهی کوتاه به داستان‌نویسی معاصر ایران

جمال میرصادقی

روی‌آوری به ادبیات جدید، به تقریب از اوایل مشروطیت در ایران آغاز شده است، با کتاب‌هایی نظیر سیاحتنامه ابراهیم بیگ زین العابدین مراغه‌ای و مسالک المحسنین میرزا عبدالرحیم طالبوف که در واقع داستان به صورت معمول و شناخته شده امروز نبود، بلکه داستان - مقاله یا مقاله‌ای رمان‌گونه بود که به قصد انتقاد از اوضاع اداری و اجتماعی روزگار نوشته شده بود. اساس این کتاب بر پنج بخش نگاشته شده است: قصه و قصه‌های عامیانه، داستان و داستان کوتاه، رمان، پیشکسوت‌های داستان کوتاه، نگاهی کوتاه به داستان‌نویسی معاصر ایران.

614b4d7257c4c.jpg

ساخت رمان

ادوین میور

این کتاب تنها اثر کامل و مستقل ادوین میور درباره نقد ادبی است. ساخت رمان در حقیقت نتیجه یکی از بهترین مطالعات و بررسی‌های نظری درباره رمان است. در این کتاب نوعی وجوب متافیزیکی یافت می‌شود که خواندن آن انسان را به هیجان می‌آورد. محور اصلی کتاب، فصل درخشانی است که بر آن زمان و مکان نام نهاده شده است. میور با تواضع تمام می‌کوشد طرح‌ها را چنان که هستند شناسایی و طبقه‌بندی کند، نه آن‌طور که باید باشند . او می‌گوید: تنها چیزی که می‌تواند درباره رمان مطلبی به ما بگوید، همانا خود رمان است. این کتاب به نثری ساده اما مختصر و شاعرانه نوشته شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5684decb43a64.PNG

موسیقی شعر سپید فارسی

مصطفی دشتی‌آهنگر

موسیقی شعر فارسی گستره‌ای است که هم‌وزن، قافیه و ردیف را شامل می‌شود و هم هماهنگی‌های آوایی کلمات را؛ مانند انواع جناس. تکرار به‌عنوان عامل‌ اصلی هر نوع موسیقی، در ایجاد موسیقی شعر نیز تأثیر مهمی دارد. در بخشی از این مقاله سعی شده تأثیر انواع تکرار در ایجاد موسیقی شعر بررسی شود؛ همچنین این مقاله به نقش مصوت‌های بلند در ایجاد موسیقی شعر سپید، درکنار دیگر عوامل موسیقی‌ساز، نگاهی نو دارد. در بخش دیگر نیز نگارنده سهم و تأثیر عناصر سنتی ایجاد موسیقی را در شعر سپید بررسی کرده است؛ مانند وزن‌ عروضی، قافیه و ردیف. در بخش آخر نیز شیوه خاص نگارش شعر سپید به‌عنوان یکی از عوامل موسیقی‌ساز مورد تحقیق قرار گرفته تا نشان داده شود که‌ آیا شیوه پلکانی یا مقطع نوشتن شعر سپید در ایجاد موسیقی نقش دارد یا خیر. تمامی این بررسی‌ها برروی اشعار پدیدآورنده شعر سپید فارسی، احمد شاملو، انجام شده است.

هنر/مطالعات عمومی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
55dac81251c46.png

تحلیل ساختارگرایانة پیرنگ رمان‌‌هایی از چهار نویسنده زن

مصطفی دشتی‌آهنگر

رمان‌هایی که در سال‌های اخیر، زنان خلق کرده‌اند، شباهت‌های فراوانی با هم دارند. به‌نظر می‌رسد نویسندگان زن ـ خواسته یا ناخواسته ـ از الگوی واحدی برای نگارش رمان‌های خود استفاده می‌کنند. در این مقاله سعی شده است تا وجود شباهت‌ها در پیرنگ چهار رمان اثبات شود. برای تحلیل این مسئله، از رویکرد ساختارگرایی استفاده شده است، چرا که در ساختارگرایی، ادبیات با دیدگاهی کلی و خود‌بسنده مطالعه می‌شود. با استفاده از این رویکرد، شباهت‌ها و جهت‌گیری اصلی این رمان‌ها در پیرنگ کشف می‌شود. پیرنگ این رمان‌ها کمابیش شباهت‌های ساختاری عمده‌ای با هم دارند. دلیل این شباهت‌ها پیش از هر چیز، وضعیت فرهنگی مشابه پدیدآورندگان این رمان‌ها است که باعث شده است ساختارهای ذهنی مشابهی در خلق آثار دیده شود. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری دربارة ساختارگرایی داده می‌شود، سپس در بخش بحث و بررسی، آن دسته از نظریات ساختارگرایان، که با موضوع مقاله ارتباط دارد، به‌طور خلاصه مرور می‌شود. مباحثی دربارة پیرنگ و بحث‌های تخصصی‌تر ساختارگرایان دربارة آن نیز در همین قسمت آمده است. در پایان نیز مطالعة موردی پیرنگ چهار رمان از منظر ساختارگرایانه آورده شده است که نشان می‌دهد پیرنگ این رمان‌ها از الگویی کلی پیروی می‌کند. رمان‌های بررسی شده عبارتند از: 1. خط تیرة آیلین (ماه‌منیر کهباسی)، 2. چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم (زویا پیرزاد)، 3. چه کسی باور می‌کند رستم (مهرانگیز شریفیان)، 4. رؤیای تبت (فریبا وفی).

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله