کتاب، سنت، اجماع و عقل، منابع فقه هستند که فقها و اصوليين حجيت آنها را مسلم دانسته و بدون هيچ گونه اختلاف نظري، احکام شرعي فرعي را با استناد به آنها استنباط مي‌کنند. ولي در قرن يازدهم هجري گروهي بنام اخباريين حجيت ظواهر قرآن را مشروط دانسته و حجيت اجماع و عقل را نپذيرفتند. اصوليين نظريه اين گروه را مردود دانسته و با دليل و برهان، حجيت چهار منبع ياد شده را ثابت مي‌کنند. از طرفي، اصوليين در مقابل افرادي که «سنت» را اختصاص به سنت پيامبر (ص) مي‌دانند با تکيه بر ادله نقلي و عقلي «سنت» را تعميم داده و شامل سنت نبوي و ائمه هر دو مي‌دانند.

منابع مشابه بیشتر ...

6543be9755f5f.jpg

کتاب و مطبوعات در ایران

مرکز آمار ایران

مرکز آمار ایران در تعقیب هدفهای خود در معرفت بر احوال جامعه از دیدگاههای مختلف، با تعیین سال 1972 به عنوان سال کتاب از طرف یونسکو (سازمان تربیتی و علمی و فرهنگی سازمان ملل) مناسبتی به دست آورد تا در زمینه کتاب و مطبوعات مطالعه ای به عمل آورده و نتایج آنرا برای سنجش ظرفیت و ساخت فرهنگی جامعه در اختیار سازمانهای مربوط، علاقمندان و اهل کتاب قرار دهد. نشریه حاضر حاصل کوشش مرکز آمار ایران در نیل به چنین هدفی می باشد.

65255727e0584.jpg

چند نوشتار و گفتار در نشر کتاب و ویرایش

عبدالحسین آذرنگ

مجموعه حاضر مشتمل بر یازده مقاله و گفت و گو درباره نشر و ویرایش کتاب در ایران است" .عبدالحسین آذرنگ "در این مجموعه بر جنبه‌هایی از اقتصاد نشر، سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به کتاب، نیاز و مخاطب، اهمیت تولید کتاب در صنعت فرهنگی و روند فکری و فرهنگی کشور تاکید کرده بر آن است .مخاطبان را با بسیاری از مشکلات نشر کتاب در ایران، آشنا سازد .عناوین مقالات و گفت و گوهای گردآمده بدین شرح است" :کتاب و نشر از دیدگاه منافع ملی و عمومی"، "گمشده نشر چیست و کیست؟"، "نکته‌هایی چند در فروش کتاب"، "کتاب آمایی"، "نشریه ویژه کتاب"، "اقتصاد دستخوش تحول کتاب"، "اقتصاد نشر کتاب در ایران"، "نشر الکترونیکی"، "جنبه‌هایی از نشر کتاب"، "مبانی نظری ویرایش "و "درباره ویرایش ."

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57c34c19dc45b.PNG

زندگینامه قاضی سیدنورالله مرعشی شوشتری

سیدمحمدتقی حکیم

قاضی سید نورالله مرعشی شوشتری از علمای مشهور قرن دهم و یازدهم هجری در سال 956 هجری قمری در شوشتر متولد گردید. تحصیلات خود را در شهر شوشتر شروع و در مشهد مقدس تکمیل نمود و سپس به هندوستان مهاجرت کرد و از طرف سلطان هند محمد جلال الدین اکبر قاضی القضاه گردید و بدین مناسبت به قاضی شهرت یافت. در سال 1019 هجری قمری با سعایت حسودان در سن حدود هفتاد سالگی شهید شد و در آگرا (از ایالت اتو پردیش هند) مدفون گردید. قاضی سیدنورالله در جهان اسلام به فضل و کمال و تقوا شهرت دارد. قاضی سیدنورالله پیشوائی موفق، عالمی مؤید، ادیبی گرانقدر، فقیهی بارع و مورخی امین بود. در علوم عقلی و نقلی متبحر و در مناظره، بحث و تحقیق مهارت داشت. بیش از یکصد و چهل جلد کتاب و رساله از او به جای مانده و اشعار عربی و فارسی نغزی سروده است.

شرح حال/تک نگاری
مقاله