مرکز مطالعات فرهنگی – بین المللی پیرو مصوبه کنگره مطالعات ایرانی و به منظور شناساندن فرهنگ و تمدن ایران به علاقمندان، اقدام به انتشار مجموعه گلچین نموده است. مجموعه حاضر به ارائه اطلاعات مرتبط با یافته ها و مطالعات علمی پژوهشگران ایرانی درباره ایران می پردازد که به صورت کتاب و مقاله چاپ شده اند و اعتبار علمی آنها تایید شده است. این مجموعه دربرگیرنده موضوعات ادبیات و عرفان، هنر و باستان شناسی، جامعه و تاریخ، تاریخ علم و تکنولوژی و مردم و سرزمین ایران است و به سردبیری محمدعلی شعاعی و سرپرستی علی شاه شجاعی بر گروه ویراستاران گردآمده است. گلچین پیش رو، در سه بخش چکیده مقالات، چکیده کتاب ها و فهرست اعلام و به دو زبان فارسی و انگلیسی تدوین شده است. پس از اطلاعات کتابشناسی چکیده ای از مقالات و کتابها آورده شده است. در بخش فهرست اعلام شماره های ارجاعی کتاب و مقالات مرتبط با موضوع آورده شده است. منابع معرفی شده در این جلد انتشارات زمستان 1377 تا بهار 1378 را در برمی گیرند. پس از اتمام متن فارسی همان مطالب به انگلیسی آغاز می شوند.

منابع مشابه بیشتر ...

65a7c56e9e1bd.jpg

پژوهش در نام شهرهای ایران

ایرج افشار سیستانی

در مجموعه حاضر اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی 241 شهر ایران گردآوری شده است .در ابتدای کتاب، مطالبی درباره جایگاه جغرافیایی، ناهمواری ها، آب و هوا، پوشش گیاهی و زندگی جانوری سرزمین ایران، همچنین خاستگاه ایرانیان، نام ایران و پیشینه تاریخی این مرز و بوم آمده است .کتاب با عکس هایی از آثار تاریخی و مراکز دیدنی شهرهای شرح شده، همراه است.

65a00361ba997.jpg

تاریخچه روستای میر طالقان

بهمن خستو

کتاب، حاوی اطلاعاتی است درباره ویژگی‌های جغرافیایی و پیشینه فرهنگی و تاریخی روستای((میر)) از توابع طالقان .این اطلاعات در قالب تحقیقی فراهم آمده است . کتاب با شرح موقعیت جغرافیایی طالقان، سپس روستای میر آغاز می‌شود و با این مطالب ادامه می‌یابد :باغات و مزارع روستا، چشمه‌های میر، کوه‌های میر، چگونگی زندگی اهالی روستا در قدیم، آداب و سنن در روستا، داستان‌های واقعی از میر، نکات دستوری و کلماتی از گویش روستا، اصل و نسب خانواده‌هایی از میر طالقان . کتاب با عکس‌هایی رنگی و سیاه و سفید از برخی بزرگان و مناظر و اماکن روستا به پایان می‌رسد .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62c55ba3106e9.png

مجموعه مقالات سمینار: تاریخ علم در اسلام و نقش دانشمندان ایرانی

این کتاب دربرگیرنده نه مقاله درباره تاریخ علم در اسلام و نقش دانشمندان ایرانی در علم است. عناوین مقالات به این ترتیب است: مدینه فاضله فارابی؛ روابط ترکیبات، فلسفه مابعدالطبیعه؛ سهم ریاضیات ایرانی در ادوار جهانی ریاضیات؛ اهمیت میراث پزشکی در ایران و اسلام؛ علوم اسلامی در دانشگاه پراگ؛ تاریخچه آموزش و نهادهای آموزشی ـ فلسفی در ایران و اسلام؛ امپراتور فردریک دوم و انتقال علوم اسلامی به غرب؛ آثار دانشمندان ایرانی درباره آثار عُلوی و تأثیر نظریات طبیعی‌دانان یونانی بر آنها؛ محل نمادین در نیمکره شمالی برای دعای همگانی.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
5699998402e10.jpg

تاریخ علم در اسلام و نقش دانشمندان ایرانی

این کتاب شامل مجموعه مقالاتی است که درباره سهم دانشمندان ایرانی در گسترش علوم اسلامی نوشته شده است. انگیزه اصلی این مقالات، سمینار یک روزه «تاریخ علم در اسلام و نقش دانشمندان ایرانی» بوده است که با دریافت مقالات بیشتر پس از سمینار از خارج و داخل کشور و ترجمه، ویراستاری و حروف چینی آنها به صورت کتاب در آمده است. این سمینار با همکاری یونسکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در این مقالات از تأثیر دانشمندانی چون فارابی،‌ ابن سینا،‌ خواجه نصرالدین طوسی، زکریای رازی و ... در گسترش علومی چون ریاضی، طب، نجوم، فلسفه و علوم طبیعی سخن رفته است.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
کتاب