قاسم غنی (زادهٔ ۱۲۷۲-۱۳۳۱) پزشک و ادیب و نویسندهٔ ایرانی و مسلط به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و عربی بود. وی با محمد قزوینی در تصحیح دیوان حافظ و با محمدعلی فروغی در تصحیح رباعیات خیام همکاری کرد. مجموعه یادداشت‌های او در سیزده جلد به کوشش فرزندش منتشر شده‌است. کتاب پیش رو که به همت دکتر سیروس غنی و دکتر سید حسن امین تدوین گشته است در دو بخش با عناوین نامه هائی که برای اولین بار به چاپ می رسد و نامه های چاپ شده تنظیم گشته است. بخش نخست از مکاتبات با عبدالحسین دهقان و عباسقلی گلشائیان و بخش دوم از نامه های پراکنده به اشخاصی چون دکتر محمود افشار، دکتر محمد مصدق، کلنل علینقی وزیری، سید محمدعلی جمالزاده و حسین شکوه، دکتر حسینفلی قزل ایاغ ، محمود فرخ سیستانی و ... تشکیل می شود که نامه های اخیر، پیش از این در مجلدات مختلف "یادداشت های دکتر قاسم غنی" منتشر شده بودند. این نامه ها اضافه بر فوائد ادبی و اطلاعات تاریخی نمودار هنر نامه نگاری است که در شرف از میان رفتن است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

65d4b8163448c.jpg

فرهنگ رجال و مشاهیر تاریخ معاصر ایران (افرحی - بیهودی) - جلد دوم

ابوالفضل شکوری

کتاب حاضر نیز فهرستواره از رجال و مشاهیر ایرانی و یا غیرایرانی مرتبط با ایران و چکیده ای از زندگینامه آنان است که به منظور برطرف ساختن حداقل نیاز پژوهشگران در این زمینه فراهم آمده و با پیشنهاد برخی دوستان صاحب نظر (فرهنگ رجال و مشاهیر تاریخ معاصر ایران) نامیده شده است. ایم کتاب چکیده زندگینامه های حدود 23 هزار نفر از مردان و زنان مذهبی، سیاسی، دانشگاهی، اقتصادی، ادبی، هنری، سینمایی، اجتماعی و ایران شناس را دربر دارد که در محدوده سالهای 1300 هجری قمری تا سال 1412 قمری میزیسته و منشاء اثری درباره ایران در چارچوب تخصص خود بوده اند. در نگارش آن شهروندی، جنسیت، وابستگی صنفی، اعتقادات و مذهب اشخاص دخالت نشده است. صرفا معیار انتخاب ما ایرانی بودن صاحبان زندگینامه ها و یا تاثیر و تاثر آنان در ایران و از ایران بوده است. از این روی دیده میشود که زندگینامه یک فقیه نامدار در کنار زندگینامه یک فیزیکدان و آن نیز در کنار یک شاعر ادیب و این همه در کنار زندگینامه چهره های سیاسی، هنرمند سینما، خوشنویس، مخترع، مکتشف، پزشک، مبارز شهید راه انقلاب، سرداری از دفاع هشت ساله و یک ایران شناس خارجی بهم گره خورده و تار و پود محتوای کتاب را پدید آورده اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63ee358feb29e.jpg

مشاعر ملاصدرا

از میان انبوه آثار و تصنیفات ملاصدرا "مشاعر" علیرغم کوچکی حجم از سودمندترین آثار اوست و در حقیقت بهترین اثری است که در مباحث وجود و هستی شناسی از ملاصدرا بجای مانده است و از همین نظر از دیرباز مورد توجه و اقبال خاص اهل فضل بوده است و شرح و تفسیر بسیار پیرامون آن نوشته شده است. متن مشاعر محتوی بریک دیباچه و دو بخش عمده است و هر موقف مشتمل است بر چند فصل که ملاصدرا آن را "مشعر" نامیده پس هم از جهت ظاهر و هم از جهت معنی این اثر را مشاعر نام گذاشته است. این کتاب مشتمل است بر مباحث وجود، اثبات اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت، اثبات صانع، صفات و آثار حق تعالی، و بیان حدوث زمانی و حرکت جوهریه.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
612dbe37d2aa0.png

دیوان استیفا: نظام مالیه عمومی در ایران

سیدحسن امین

این کتاب، پژوهشی درباره دیوان استیفا و نظام مالیه عمومی در ایران با تکیه بر نظام قدیمی استیفا در عصر اسلامی و نظام دستورالعمل و کتابچه دخل و خرج معمول عصر قاجار از آغاز تا رایج شدن بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی پس از نهضت مشروطیت است که در پی استخدام مستشاران خارجی امثال شوستر و میلسپو و هم‌زمان با الغای نظام تیولداری و مستمری و منسوخ شدن حساب سیاق به ثمر رسید. این کتاب به مثابه مطالعه‌ای تاریخی، به بررسی مدیریت و محاسبه درآمدها و هزینه‌های دولت، انواع مالیات‌های جنسی و نقدی و نرخ مالیاتی و معرفی پرسنل وصول عواید و پرداخت هزینه‌های دولتی می‌پردازد و اصول و قواعد و کم‌وکیف مدیریت و محاسبه درآمدهای عمومی و هزینه‌های دولتی را از آغاز تا اوایل مشروطیت بررسی می‌کند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب