عمعق یا عمیق یا عمیقی معاصر سلطان سنجر و پیشوای شعرای عصر خود بوده است و در فضل او همین بس که رشیدالدین وطواط در کتاب حدایق السیر به سخنان عمعق استشهاد نموده و عمعق را در شیوه تشبیه، به ویژه مرثیه گفتن، ید بیضا بوده با اینکه فضل و بلاغت او در آفاق معروف و ترجمه شرح حال شاعر در قالب تذکره‌ها مندرج و مضبوط است. تخلص او را برخی «عمیق» یا «عمیقی» دانسته‎اند و در مقدمه‎ای كه بر دیوان عمعق چاپ تبریز نگاشته شده به همین عقیده رفته و استدلالاً به نسخه بهارستان جامی كه به وسیله «شمعی» ترجمه شده و تاریخ كتابت آن 1034 است استشهاد كرده‎اند. چه در آنجا به جای عمعق نوشته است «عمیقی رحمه‎الله» علت اصلی این اشتباه نیافتن معنایی برای كلمه «عمعق» است كه واقعاً بی‎معنی است لیكن به سبب روشن نبودن معنی «عمعق» نمی‎توان قولی را كه صاحب مقدمه دیوان چاپی عمعق بر آن رفته است، پذیرفت زیرا اولاً همه تذكره‎نویسان و صاحبان كتب ادبی «لقب شعری» او را «عمعق» نوشته‎اند و ثانیاً معاصران او هم نام وی را به همین گونه در اشعار خود آورده‎اند. عمر عمعق را متجاوز از صد سال نوشته‎اند و اگرچه درین باب اطلاع كاملی نداریم ولی با قرائنی كه در دست است می‎توان این قول را باور داشت زیرا قدیم‎ترین خان از ملوك خانیه كه عمعق ستوده است، شمس‎الملك نصربن ابراهیم است كه در سال 460 به سلطنت نشست و اگر عمعق را در ابتدای سلطنت شمس‎الملك مثلاً بیست ساله بدانیم باید ولادت او در حدود سال440 اتفاق افتاده باشد و بدین ترتیب در سال 542 یا 543 تقریباً 102 یا 103 سال داشت.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.