گردباد آرام آرام با دایره‌المعارف مصاحب شروع شد: زیر عنوان: «سال‌های خطا و اویفور»: «نام دوره‌ای دوازده ساله در نوعی گاهشماری منسوب به خطائیان و اویغورها که اصلاً چینی و ترکی است و پس از استیلای مغول در ایران رواج یافت. اسن هر یک از سال‌های این دوره مرکب از اسم یک جانور به اضافه لفظ ئیل است» و بعد «دوره مذکورات قدیم‌الایام بین‌تر ترک‌های آسیای مرکزی معمول بود. در ایران بعد از اسم ماه اسم سال را می‌آورند».

منابع مشابه بیشتر ...

60fd073911400.png

تصویر دیگری: تفاوت از اسطوره تا پیش‌داوری

کاترینا استنو

نویسنده این کتاب که مخالف سرسخت عدم تساهل رایج درباره غریبه‌ها (دیگران، آنها که ما نیستند) و بیگانه‌ستیزی است، خواسته است در این کتاب طرز شکل‌گیری اسطوره‌های طرد فرهنگی را در معرض دید و قضاوت قرار دهد؛ چه اینکه معتقد است برای ریشه‌کن‌کردن اعتقاداتی که عمیقاً در ذهن‌ها ریشه دوانده باید اعتقاداتی را که به ترس و تنفر از دیگران و پیامدهای آن منجر می‌شود آشکار کرد و نادرستی آنها را نشان داد. او عمدتاً اروپا را مسئول شکل‌گیری اسطوره‌های طرد و فرضیه‌های نژادپرستی می‌داند.

609798de4a7a8.png

اسطوره های مصری

جرج هارت

اسطوره‌شناسی مصر چشم‌اندازی پرجلوه و پیچیده از تصاویر بصری و نوشتاری است که در نقاشی‌های آرامگاه‌ها و معابد و پاپیروس‌های باستان پیش روی قرار می‌گیرد. این اسطوره‌ها که برخی بازتاب تلاش فکری مصریان برای توضیح چگونگی آفرینش جهانند و برخی حکایت ماجراهای خدایان یا قصه‌هایی یکسره ساخته و پرداخته تخیل، اغلب داستان‌هایی شیرین و مفرح و مهیج هستند که خواننده را با باورهای غریب و بغرنج و تخیل بارور مصریان باستان آشنا می‌سازند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

580fb40ea3c71.PNG

نصاب الصبیان

علی همدانی

همانطور که در موقع خود نوشته آمد پیدا کردن متن منقحی از کتاب نصاب‌الصبیان واقعاً کار دشواری بود چون با وجود تعدد نسخ و تکثیر طبع، هر نسخه با نسخه دیگر تفاوت‌های چشمگیر و بلکه دست و پاگیر داشت. این بود که بازکمر همت به میان بستم و افتادم به جمع کردن نسخ خطی و چاپی این کتاب مستطاب و شرح‌های گوناگون آن. البته حاصل کار در این مختصر نمی‌گنجد و انشاءالله تعالی در جای دیگر و در موقع مناسبتر کوششی را که برای تنقیح و صحیح و تحشیه متن کتاب «نصاب الصبیان» انجام داده‌ام به صورت مستقلی در اختیار طالبان علم و معرفت خواهم گذاشت. جلد اول این تحقیقات بزودی یا بهتر بگویم عنقریب با عنوان «جامع نصاب الصبیان ابونصر بدرالدین مسعود بن ابوبکربن حسین بن جعفر فراهی سجزی» انتشار خواهد یافت.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله