همانطور که در موقع خود نوشته آمد پیدا کردن متن منقحی از کتاب نصاب‌الصبیان واقعاً کار دشواری بود چون با وجود تعدد نسخ و تکثیر طبع، هر نسخه با نسخه دیگر تفاوت‌های چشمگیر و بلکه دست و پاگیر داشت. این بود که بازکمر همت به میان بستم و افتادم به جمع کردن نسخ خطی و چاپی این کتاب مستطاب و شرح‌های گوناگون آن. البته حاصل کار در این مختصر نمی‌گنجد و انشاءالله تعالی در جای دیگر و در موقع مناسبتر کوششی را که برای تنقیح و صحیح و تحشیه متن کتاب «نصاب الصبیان» انجام داده‌ام به صورت مستقلی در اختیار طالبان علم و معرفت خواهم گذاشت. جلد اول این تحقیقات بزودی یا بهتر بگویم عنقریب با عنوان «جامع نصاب الصبیان ابونصر بدرالدین مسعود بن ابوبکربن حسین بن جعفر فراهی سجزی» انتشار خواهد یافت.

منابع مشابه بیشتر ...

6411bf8c3ea98.jpg

کتابشناسی کتابهای خطی

مهدی بیانی

این کتاب با همکاری چند نفر از شیفتگان خدمات مفید به آثار ارزنده گذشتگان حاصل آمده است، دانشمند گرامی آقای ایرج افشار در آذرماه 1349 وجود تالیف پایان نیافته کتاب را که بوسیله شادروان دکتر مهدی بیانی استاد فقید دانشگاه تهران تهیه شده بود باطلاع انجمن آثار ملی رسانیدند و طبق پیشنهاد ایشان آقای حسین محبوبی اردکانی زحمت مباشرت و سرپرستی چاپ آنرا بر عهده گرفتند و ....

63fa0c455ce4b.jpg

فهرست نسخه های خطی کتابخانه ملی ملک - جلد چهارم (نسخه های فارسی از کلیات شوقی تا یوسف و زلیخا)

ایرج افشار, محمدتقی دانش پژوه

کتاب حاضر جلد چهارم از فهرست نسخه های خطی کتابخانه ملک وابسته به آستان قدس است که شامل نسخه های فارسی از کلیات شوقی تا یوسف و زلیخا می‌شود. این کتاب زیر نظر ایرج افشار و محمدتقی دانش پژوه و در سال 1364 تالیف شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

581a51e9eae7b.PNG

گردباد سیچقان ئیل

علی همدانی

گردباد آرام آرام با دایره‌المعارف مصاحب شروع شد: زیر عنوان: «سال‌های خطا و اویفور»: «نام دوره‌ای دوازده ساله در نوعی گاهشماری منسوب به خطائیان و اویغورها که اصلاً چینی و ترکی است و پس از استیلای مغول در ایران رواج یافت. اسن هر یک از سال‌های این دوره مرکب از اسم یک جانور به اضافه لفظ ئیل است» و بعد «دوره مذکورات قدیم‌الایام بین‌تر ترک‌های آسیای مرکزی معمول بود. در ایران بعد از اسم ماه اسم سال را می‌آورند».

فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله