علامه مفضال، مرحوم میرزا محمدخان قزوینی ـ طاب‌ثراه ـ نه‌تنها در تحقیق و تتبع و تصحیح متون انتقادی، بلکه در تهیه عکس از نسخه‌های مهم و نادر مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران زمین در کتابخانه شرق و غرب جهان، پیشروست. او از این بابت نیز بر هموطنان خود منتی عظیم دارد و آنان که نسخه‌ها را به دست چاپ سپرده‌اند و هم کسانی که بعدها از آن بهره ها برده‌اند، خود را وامدار آن دانشی مرد سترگ می‌دانند. گر چه ما از دیرباز، از اقدامات و کوشش‌های آن مرحوم آگاهی داشته‌ایم، اما اکنون با انتشار شماری از اسناد مربوطه موضوع بسی بیشتر از گذشته آشکار شده است. آنچه در لابه‌لای این اسناد بیش از هر نکته دیگر رخ می‌نماید، کوشش خستگی‌ناپذیر و دقت و نظم ستودنی علامه قزوینی است، برای شناسایی آن نسخه‌ها، تهیه عکس و فرستادن آنها، برای استفاده و اطلاع محققان وطن. از سوی دیگر، این اسناد نشان‌دهنده دقت و مراقبت اوست برای حفظ اموال ملت و حساب و کتاب دقیق هر سکه از آن و پاکی مردی که حفظ «پول ملت» او را از مکاتبه و پیگیری پیوسته مقصود از پای نیافکند. گردآورندگان مجموعه حاضر که افتخار ارادت و دلبستگی به آن اسوه علم و تحقیق را از دیرباز در دل می پرورده‌اند، با انتشار این اسناد، نخست در پی آن بوده‌اند تا بخشی از زندگی و شیوه سلوک علامه قزوینی را بیش از پیش روشن گردانند و دیگر اینکه، سابقه‌ای از موضوع تهیه عکس از نسخ نادر مربوط به فرهنگ و زبان و تاریخ دیر سال ایران را به دست دهند.

منابع مشابه بیشتر ...

64e21aa7bed5c.jpg

واژه‌نامه‌ی نسخه‌شناسی و کتاب‌پردازی: تذهیب، خط، صحافی، کاغذ، رنگ و مرکب

حسن هاشمی میناباد

در این کتاب فارسي - انگليسي / انگليسي - فارسي تذهيب ؛ خط ؛ صحافي ؛ كاغذ ؛ رنگ و مركب واژه نامه ي نسخه شناسي و كتاب پردازي كه حاصل چهار سال دست و پنجه نرم كردن با واژگان اين رشته است از دو بخش انگليسي به فارسي و فارسي به انگليسي تشكيل شده است . منابع مورد استفاده در تدوين واژه نامه در ميان اين دو بخش آمده است . مقدمه ي كتاب ويژگي ها و مسايل مربوط به واژه نامه و روش تدوين آن را در بر دارد و راهنماي استفاده از واژه نامه شيوه ي بهره گيري از آن و نشانه هاي به كار گرفته در آن را شرح مي دهد . كتاب پردازي صناعتي است كه طي آن كتابي آماده ي استفاده و عرضه به خواننده مي شود . دراين حرفه كارهايي انجام مي گيرد از قبيل رنگ سازي ، صحافي ، خوش نويسي و تذهيب . مجموعه اين اعمال به دست هنرمندان چيره دست متني را در قالبي دلپسند و زيبا در دسترس علاقه مندان مي گذارد .

63b17b91a9495.png

سازمان پرورش افکار

بابک دربیکی

این کتاب ابعاد مختلف یک نهاد فرهنگی و اجتماعی ـ دولتی را در دوران حکومت رضاشاه بررسی کرده، عملکرد آن را در چارچوب ساخت دولت افتدارگرا تبیین می‌نماید. این بررسی با تکیه بر اسناد رسمی باقی‌مانده درباره «سازمان پرورش افکار»، اهداف، ساختار و چگونگی عملکرد آن صورت گرفته است. با توجه به اسناد موجود، سازمان پرورش افکار با هدف نهادینه‌کردن ساختار سیاسی اقتدارگرای رضاشاهی تأسیس گردید؛ بنابراین در این راستا با دایرکردن کمیسیون‌های مختلف و بسیج امکانات وزارت‌خانه‌های گوناگون به فعالیت می‌پرداخت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fc653c6efff6.jpg

فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی تاجیکستان (ابوالقاسم فردوسی)، جلد دوم، مجموعه‌ها

علی بهرامیان

کتاب فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی تاجیکستان (ابوالقاسم فردوسی)، جلد دوم، مجموعه‌ها، جزو گنجینه‌های خطی گرانبهای مردم تاجیک است. نویسنده کتاب علی بهرامیان است. این کتاب توسط کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی و در سال 1389 به چاپ رسیده است

کلیات/فهارس
کتاب
5fc651461f50d.jpg

فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی تاجیکستان (ابوالقاسم فردوسی)، جلد اول

علی بهرامیان

کتاب فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی تاجیکستان (ابوالقاسم فردوسی)، جلد اول، جزو گنجینه‌های خطی گرانبهای مردم تاجیک است. نویسنده کتاب علی بهرامیان و با همکاری عبدالله یونس اف است. این کتاب توسط کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی و در سال 1380 به چاپ رسیده است

کلیات/فهارس
کتاب