58a4ec0a660f6.jpg

زندگی و آثار عمادُ الکتّاب – میرزا محمدحسین خان سیفی قزوینی خوشنویس مشهور قرن اخیر ایران

ناشر: کتابخانه مرکزی تاریخ چاپ: ۱۳۶۲ هجری شمسی نوبت چاپ: دوم زبان: فارسی

میرزا محمدحسین سیفی قزوینی (1240 – 1315 شمسی) از استادان خوشنویسی نستعلیق پیرو و گسترش دهندهٔ سبک و شیوهٔ خاص میرزای کلهر است. او نسخه ‌ای از شاهنامهٔ فردوسی را برای مظفرالدین شاه خوشنویسی کرد و به این مناسبت لقب عماد الکتاب گرفت. در انقلاب مشروطه به جرگه آزادی ‌خواهان پیوست. وی در دوره سلطنت احمدشاه قاجار، مدتی در وزارت داخله، منشی و همان اوقات معلم مشق خط احمدشاه نیز بود. عماد الکتاب آخرین حلقه زنجیره استادان قدیم خوشنویسی ایران است که این هنر را به خوشنویسی معاصر پیوند می دهد. وی افزون بر نستعلیق، خط نسخ و شکسته نستعلیق را خوش می‌نوشت و مروج کتابچه‌های «رسم المشق» نیز می باشد. میرزا محمد حسین افزون بر آشنایی با نقاشی آب رنگ و سیاه قلم، قریحه شاعری نیز داشت و گاهی شعر می‌سرود. در کتاب پیش رو که به قلم علی راهجیری گیلانی (1317 - ) به زندگی و آثار این هنرمند پرداخته شده، پس از گفتار مقدماتی، سخنی چند پیرامون تاریخچه خط فارسی و شرح حالی از عماد الکتاب شامل اخلاق، مذهب، وفات، آثار ادبی، منظومات، آثار خطی، شیوه نستعلیق وی، نقاشی و رقم او ارائه شده است. صفحات پایانی کتاب به نمونه خط و نقاشی عماد الکتاب اختصاص یافته اند. چاپ دوم این کتاب در سال 1362 توسط انتشارات کتابخانه مرکزی منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

661fef6f91450.jpg

روش زیبا یا درست نوشتن (برای استفاده دانش آموزان و دبیرستانها)

سیدعلی میرافضلی

سیدعلی میرافضلی درباره سبب تالیف کتاب می گوید: در سال 1316 تا 1319 از جمله درسهایی که می گفتم درس املاء بود روشی را که در پیش گرفته بودم چنین بود که برای هر نوبت موضوع تازه را در نظر گرفته و به اندازه یک دیکته آن را شرح و بسط داده و در ساعت مقرر برای دانش آموزان میخواندم تا از خارج بنویسد، تجربه معلوم می داشت که عموم دانش آموزان برای نوشتن این نوع از دیکته آماده تر بودند آنکه آثار انزجار از چهره ایشان مشهود گردد با اهتزاز تمام در نوشتن آن اهتمام داشتند این طریقهاز چند لحاظ برای دانش اموزان ایجاد رغبت می نمود یکی تازگی مطلب که بطور کلی بیان هر موضوع تازه توجه مخاطب را جلب کرده و او را برای اصغای آن مهیا می نماید دیگر آنکه لغات مشکلی که در ضمن این طرز املاء بکار برده میشود بیشتر از مردم بدان تکلم نموده و به گوشها آشنا می آید به علاوه چون با عبارات ساده ذکر می شود در نتیجه از دشواری آن کاسته و حکم سهل و ممتنع را پیدا می نماید و دانش آموز بدون آنکه دشواری لغت او را خسته خاطر و ملول گرداند در طی نوشتن عبارات آسان آنرا فرا میگیرد.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6385ff77266f7.jpg

تاریخ مختصر خط و سیر خوشنویسی در ایران

علی راهجیری

تاریخچه مختصری از به وجود آمدن خط و تحول خط در زبان فارسی و مباحث گوناگونی در زمینه های شیوه‌ٔ نگارش زبان فارسی و بحث در مورد «پیوسته‌نویسی»، «جدانویس» و «بی‌فاصله‌نویسی»؛ بحث و بررسی پیرامونِ مصوبات شورای بازنگری در شیوهٔ نگارش و خط فارسی مباحث عمدهٔ این کتاب را تشکیل می‌دهد.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب