کتاب پیش رو مشتمل بر 37 داستان است که جلد دوم قصه حمزه را در برمی گیرد و با آمدن حمزه از مکه و جنگ با کفار آغاز و با شهادت حمزه در جنگ احد و کشته شدن یاران وی به پایان می رسد. قصه حمزه که به نام رموز حمزه و حمزه نامه نیز شهرت دارد، داستانی پهلوانی با ریشه مذهبی است و حوادث این داستان مقارن با ظهور اسلام و توسط حمزه عموی رسول خدا (ص) رقم می خورند. حمزه نامه که نویسنده و سال تالیف آن نامشخص است، در سرزمین های اسلامی شهرت بسیاری یافته است. این کتاب در گذشته به زبان‌های عربی، ترکی، گرجی و اردو نیز ترجمه شده و نگارگری حمزه نامه در زمان اکبرشاه به شهرتی جهانی دست یافته است. داستان حمزه از مطالب گوناگون و حوادث طبیعی، خارق العاده و گاه افسانه ای تشکیل می شود که از مضامین قصص پیامبران و حتی شاهنامه فردوسی نیز بهره برده است. این کتاب با مقدمه و تصحیح جعفر شعار با بهره گیری از سه نسخه خطی برلین، آکسفورد و تهران، در سال 1347 و توسط انتشارات دانشگاه تهران در اختیار علاقمندان ادب فارسی قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

6588404db8383.jpg

دهکده نو

محمود کیانوش

کتاب دهکده نو مجموعه داستانی است از محمود کیانوش و شامل عناوین زیر است: دهکده نو، وفای به عهد، شیر و انسان، بره و گرگ، ناله ای در جنگل، کوچ مورچگان. این کتاب در سال 1348 در سازمان انتشارات اشرفی منتشر شده است.

63554c3fbe8e4.jpg

در قلمرو فلسفه ادبیات و ادبیات دینی (جریان شناسی ادبیات معاصر، نقد دینی ادبیات، ویژگی های شاهکار ادبی و ...)

عباس ایزدپناه

آنچه در این نوشتار خواهید دید مجموعه مطالبی است در قلمرو فلسفه ادبیات و ادبیات دینی که "اصول نقد ادبی و نقد دینی" گسترده ترین آنهاست و پس از آن "جریان شناسی ادبیات معاصر و سبک ادبیات انقلاب اسلامی" که به تبیین آفات، جریان شناسی و سبک شناسی ادبیات انقلاب اسلامی می پردازد و بحث "نگرشی نو به رسالت شعر و ادبیات"، "ویژگی های یک شاهکار ادبی و شعر فخرالدین عراقی"، "نگاهی به بنیادهای شعر شهریار"، "نقش ادبیات دینی در گسترش ادبیات فارسی" و "نقش شعر در تبیین فرهنگ عاشورا" که نخستین بار یا در کنگره های ادبی ارائه شده اند و یا در مطبوعات پرتیراژ و مجله های علمی به چاپ رسیده اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

630ca6732505b.png

فرهنگ املایی مشتمل بر همه ترکیبات و مشتقات پیوندپذیر فارسی

جعفر شعار

درباره املای کلمات مرکب بسیار بحث شده است و گروهی برای رعایت اصل یکنواختی و برای اینکه قضیه را یکسره کنند، تنها چاره را جدانویسی همه ترکیبات دانسته و گروهی دیگر متصل‌نویسی را انتخاب کرده‌اند؛ اما هیچ‌کدام از این دو راه درست نیست. برای آنکه موضوع روشن شود به اندکی بحث نیاز است. در این کتاب مرکب‌ها و مشتقات است. مرکب از دو یا چند جزء مستقل ساخته می‌شود؛ مانند صاحبخانه، دانشسرا، پاک‌نهاد، سختدل و ... و مشتق با افزودن پیشوند و پسوند و میانوند به اسم و صفت و قید به دست می‌آید؛ مانند همراز، بیدل، دانشکده، گلستان و ... .

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
62d2ca95cfb3f.jpg

تحلیل سفرنامه ناصرخسرو (همراه با متن سفرنامه)

جعفر شعار

در تاریخ ادبیات فارسی و میان شاعران و نویسندگان جهان، ناصرخسرو جایگاه ویژه‌ای دارد؛ او یک سیاحتگر یا شاعری عادی نبود. پایگاه عقیدتی استواری داشت. نوشته‌هایش چه نظم و چه نثر وقف اندیشه دینی و دعوم مردم به پذیرش آن بود. سفرنامه او ظاهرا برای عامه مردم نوشته شده و درباره مسائل مذهبی ساکت است؛ ولی از دو عبارت آن کتاب روشن است که هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در صحت نسب فاطمیون نداشته و درباره حسن اداره امور و ثروت و قناعت و امنیت و آسایش رعایای ایشان با شور و حرارت سخن گفته است. نویسنده در کتاب حاضر ضمن اشاره‌ای به زندگی و آثار ناصرخسرو، سفرنامه او را تحلیل کرده و در پایان متن مصحح آن نیز آورده شده است.

نثر/سفرنامه
کتاب